CAMBODIA (Kampot & Kep)

Dinsdag 20/03

Na een helse 4x4 rit met de mini-bus kwamen we eindelijk aan aan de ferry. We namen vandaag de boot naar Hat Tien om daar dan de grens over te steken met Cambodia. Na een 2-tal uur kwamen we aan aan de grenspost. Normaal gezien is zo een grensoversteekeen stressvolle gebeurtenis hier in Azie, maar nu was er een lokale gids bij die alles voor ons regelde. Na het papierwerk werden we aan de grenspost ook nog eens medisch gekeurd en namen ze onze lichaamstemperatuur. Ook moesten we een formulier tekenen dat we medisch in orde waren. Beetje vreemd, want de kans dat we hier in Cambodia ziek worden is groter dan in Vietnam., maar soit! Tijdens de 3u durende bustrit richting Kampot zagen we meteen al het grote verschil met Vietnam: veel armere mensen, bouwvallige huisjes, uitgestrekt vlak landschap met witte koeien en hier en daar palmbomen. Voor de moment is hier alles droog en dor, omdat we in het droge seizoen zitten. Aangekomen in Kampot zochten en vonden we een leuke GH aan de rivier en besloten we om naar de zonsondergan te gaan kijken vanop een terrasje aan het water. We besloten hier ook om eens lekker te eten en bestelden elk een lekkere biefstuk met de wereldberoemde Kampot pepper! Ongelofelijk lekkere peper die de 3* restaurants in Europa ook gebruiken, maar waar je dan heel veel geld voor moet neertellen. Hier kan je er van genieten voor een appel en een ei.

Woensdag 21/03

Deze ochtend ontbeten we in een lokaal bakkerijtje waar we het gezelschap kregen van een oudere Canadees die ons heel wat tips gaf van wat er te beleven was in de omgeving van Kampot en Kep. Na het eten van superlekkere pannekoeken en het advies van de Canadees in onze geknoopt te hebben, huurden we een scooter om de buurt wat te verkennen. Onze eerste stop was de Phnom Chhngook Cave die een 8-tal km verwijderd was van Kampot. Hier ligt een tempel die in de 7de eeuw gebouwd werd en nu nog steeds het bezoeken waard is. We reden doorheen prachtige velden en het uitgestrekte landschap en maakten ook al kennis met de vriendelijkheid en de glimlach van de Cambodianen wanneer we achter de weg vroegen. Na de gidsbeurt door 2 kinderen in de kleine, maar leuke tempel, ging het met de scooter verder richting het kleine havenstadje van Kep waar we in de buurt stopten aan een peperplantage. Hier kregen we gratis en voor niets een interessante rondleiding, waarna we mochten proeven van de verschillende soorten peper: groene (verse), rode (overrijpe verse peper), witte (rode peper, maar zonder schil) en de zwarte (zongedroogde groene/rode peper). Na het bezoek aan de peperplantage reden we verder richting de vissershaven van Kep, maar onderweg kochten we een lekere watermeloen die we even later aan de haven gingen opeten. Aan de haven waren er lokale vrouwen verse krab aan het vangen en verkopen, waardoor het een leuke intermezzo was. Alss laatste halte van de dag gingen we naar het Bokor National park waar we 1 uur nodig hadden om naar de top te rijden en konden genieten van een fenomenaal uitzicht over Kampot en zijn omgeving. Die avond genoten we nog van een heerlijke seafoodmaaltijd, waarbij we verse vis, scampi's en krab aten. Wie naar Kampot gaat moet daar echt gaan eten of heeft anders echt wel iets gemist!

Posted by katrienenben 04:03 Archived in Cambodia Comments (0)

Phu Quok island

Donderdag 15/03

Superfancy en vol goesting namen we vandaag het vliegtuig naar Phu Qouk Island. Tot Ben's grote blijdschap was het een propellorvliegtuig met +/- 40 personen aan boord. Na 40min vliegen kwamen we dan aan op het eiland waar we meteen werden omsingeld door een bende taxichauffeurs die bijna op ons sprongen. De taxi's vroegen belachelijk veel geld dus namen we 2 brommertjes naar de hostel die we in de LP hadden zien staan. Daar aangekomen bleek de GH vol te zitten, maar ze verwezen ons door naar de buren. Dit noemde Thai Tan Tien bungalows en hier vonden we een perfecte, grote bungalow met 2 hangmatten erbij en zelfs met wat zeezicht! Bij de bungalows hoorde ook een stukje strand waar we de rest van de middag doorbrachten met lezen en zwemmen. In het restaurantje op het strand maakten we dan kennis met Bob! Bob is een superschattig babyaapje van +/- 3 maanden oud die door toeristen was gevonden in de jungle en van wie de mama was doodgeschoten. De mensen van het restaurant zorgen nu verder voor hem, maar de toeristen die langskwamen hielden wel een oogje in het zeil. Zo kochten een aantal mensen een grote pluche beer voor hem om op te slapen en ook een fopspeen. Leuk was dat Bob vrij mocht rondlopen en hij hield er enorm van om op mensen en op tafels te kruipen. Iedereen verloor meteen zijn hart aan hem, zeker als hij met zijn kleine vingertjes je vinger vastpakte en hij je met zijn grote ogen aankeek. Al gauw keken we er echt naar uit om even bij Bob langs te gaan en vaak namen we een stukje watermeloen mee waar hij helemaal gek van was. S'avonds verkenden we dan de buurt een beetje en vonden we een gezellig restaurantje in de backpackersbuurt.

Vrijdag 16/03 - maandag 19/03

We kwamen naar Phu Quok om van het strand en de zee te genieten, en dat deden we ook! Overdag wisselden lezen en zwemmen elkaar af en s'avonds gingen we steeds naar hetzelfde supergezellige restaurantje op het strand dat we perongeluk waren tegengekomen. Daar hebben ze superlekkere visgerechten en we waren vooral fan van de vis en scampi curry. Bovendien bleek de wijn hier heel goedkooop te zijn en dus werden er meerdere flessen gekraakt. Na 2 dagen luieren hadden we echter wel weer zin in actie en dus huurden we voor 1 dag een brommer waarmee we naar het noorden van het eiland reden. Een hele belevenis, want er zijn hier geen verharde wegen, enkel zandwegen en het midden van het eiland is vooral jungle met hier en daar een klein dorpje. We passeerden ook enkele vissersdorpjes en toen we een schitterend baaitje zagen besloten we hier een zwemstop te houden. We zwommen er in kristalhelder water tot dat er regenwolen kwamen opzetten en we onze tocht verder zetten. We waren echter iets te traag en kwamen pal in een mega stortbui terecht, zodat we een schuilplaats moesten zoeken bij een lokale vissersfamilie. Helemaal doorweekt besloten we een restaurantje op te zoeken en ons daar wat te laten drogen. Na een uurtje kwam de zon er weer door en toen we een leuk afgelegen strandje zagen brachten we hier de rest van de middag door. Er is hier op het eiland niet veel meer te doen dan beachen en te genieten van het lekkere en vooral enorm goedkope seafood! Phu Quok eiland was de perfecte afsluiter van onze reis door Vietnam. We hebben hier vooral genoten van de rijke Vietnamese cultuur die helamaal anders is dan wat we tot nu toe al gezien hebben en we zijn nu helemaal klaar voor Cambodia!

Posted by katrienenben 03:47 Archived in Vietnam Comments (0)

Ho Chi Minh (Saigon)

Dinsdag 13/03

Terug vroeg op want om 6u30 kwamen ze ons ophalen voor onze bus naar HCMC. We hadden helemaal geen zin meer in een slaapbus en dus gingen we voor de dagbus. Ze hadden ons gezegd dat de busrit 6 a 7u ging duren, maar uiteindelijk kwamen we pas na 9u buzitten aan. Bị de eerste stop wel kennis gemaakt met een sympathieke Duitser die al enkele jaren hier in Vietnam woont en die ons trakteerde op een verfrissend drankje toen we in HCMC aankwamen. Gemakkelijk was wel dat we pal in het midden van de backpackersbuurt werden afgezet zodat we meten een goed en goedkoop hotelletje vonden. Gelukkig maar want hier in HCMC íshet ongelogffelijk warm! Na enkele minuten waren we al goed aan het zweten en dus namen we eerst een zalige koude douche voor we de buurt gingen verkennen. Het was ondertussen al donker geworden en dat maakte het dat het heel gezellig was om er rond te lopen. S'avonds aten we in een gezellig restaurantje allebei een superlekkere lasagne :)! Dat deed nog eens deugd.

Woensdag 14/03

Na een nachtje zweten (want zelf met ventilator is het veel te warm) en ons gratis ontbijt in ons hotel vertrokken we op pad om de stad een beetje te verkennen. We volgen hierbij de route die in ons boek stond en daarbij paseerden we eerst Ben Thanh market waaar we snel doorliepen, want we hadden niet veel zin in een winkelcentrum enkel opgezet voor toeristen. Prijzen zịjn veel te hoog en de kwaliteit is ondermaats. Daarna wandelden we verder langs de straten vol brommertjes (want er zịjn er hier ongelofelijk veel, zelfs nog meer als in Hanoi). Volgende halte op onze wandeling was het magnifieke postkantoor en de iets minder indrukwekkende Notre Dame Cathedral. Op weg naar een iets verder gelegen pagoda paseerden we de Botanical garden met bijhorende dierentuin en toen we zagen hoe goedkoop het was (nog geen halve euro) besloten daar even rond te wandelen. Het deed bovendien ook deugd om even weg te zịjn uit de drukkende hitte van de stad en even de schaduw van wat bomen op te zoeken. We waren ook allebei aangenaam verrast door de grootte van de dierentuin en dat alle dieren veel plaats hadden.
Toen de ergste hitte over was wandelen we dan verder naar de Jade Emperor Pagoda die een eindje wandelen was van het centrum. Op de terugweg aten we in een sjiek bakkerijtje een overheerlijke croissant en chocoladekoek! Ondertussen moesten we ook beslissen wat we de volgende dag gingen doen: Naar de Mekong Delta of naar het kleine eilandje Phu Quok, want ons visum voor Vietnam vervalt de 21ste maart en dus moesten we kiezen tusen deze 2 bestemmingen. Na wat rondvragen in verschillende reisbureau's hoorden we dat je ook kon vliegen naar Phu Quok Island en dan doe je er maar 40min over in plaats van 7u met de bus en 3u met de boot. Na lang overleggen en nadenken besloten we eens lekker fancy te doen en boekten we een vlucht voor de volgende morgen! S'avonds lieten we ons nog eens goed gaan en trakteerden we onszelf nog eens op lasagne en een glaasje wijn erbij. Ook kreeg Ben zịjn vervroegd verjaardagscadeau in de vorm van 4 t-shirts die hịj zelf mocht kiezen. en als kers op de taart ging Katrien zowel voor een manicure als pedicure met bijhorende blauwe en roze nagellak. Nu weten we ook eens hoe het voelt om een flashpacker te zịjn ;)!

Posted by katrienenben 00:05 Archived in Vietnam Comments (0)

Dalat

Maandag 12/03

Aangezien we om 5u s'ochtens in Dalat aankwamen, besloten we toch nog enkele uurtjes te gaan slapen, zodat we volop van onze dag konden genieten en niet zoals zombies moesten rondlopen. Na het huren van een scooter die ochtend gingen we Dalat en zijn omgeving wat verkennen. We hadden in onze lonely planet al gelezen dat er in Dalat het Hang Nga Crazy house staat, een huis dat eruit ziet zoals een grote boom met daarin een netwerk van kamers, gangen en ladders. Het huis werd gebouwd in 1990, maar is nog steeds niet helemaal af. Echt heel leuk om in rond te wandelen en je even Alice in Wonderland te voelen. Daarna reden we met de scooter verder doorheen van landschap van serres en boerderijen. Đoordat Dalat een beetje hoger in de bergen ligt is er hier een iets koeler klimaat, ideaal voor het kweken van ondermeer aardbeien en druiven. Overal in Vietnam vind je dan ook Dalat wijn! Ook wij stopten even bij een klein winkeltje bij een farm en na het proeven van hun thee en wat gedroogd fruit besloten we een fles wijn te kopen. Hierna stopten we even in een park met de veelbelovende naam Valley of love. Dit is eigenlijk een groot park, gewijdt aan de liefde, waar overal beelden staan waarbij je kan poseren. Ook is er een groot meer waarop je met een bootje kan varen maar eigenlijk is er hier niks speciaal te doen. Na hier wat te hebben rondgelopen besloten we terug te keren naar het centrum om onze bus voor morgen naar Ho Chi Minh City te regelen.
Die avond de blog nog wat verder afgewerkt en een glaasje Dalat wijn gaan drinken.

Posted by katrienenben 23:49 Archived in Vietnam Comments (0)

Quy Nho'n

Vrijdag 09/03

Om 6u kwam de mini-bus ons oppikken voor de lange rit naar Quy Nho'n waar we pas tegen 14u aankwamen. we hebben voor deze plek gekozen, omdat het hier minder toeristisch is dan het nabijgelegen Nha Trang en de stranden bijna even mooi zịjn. De rest van de middag hebben we nog doorgebracht met bakken op het strand. En na die luie middag aan het strand aten we s'avonds een heerlijke chicken penne pesto in het gezellige backpackerscafeetje naast ons hotel.

Zaterdag 10/03

Die ochtend werden we wakker met slecht weer en dus besloten we die dag een fiets te huren om het stadje te verkennen. Maar dat bleek later toch niet zo een goed plan te zịjn, want er was helemaal niets te beleven en het was zelfs al moeilijk om lunch te vinden. Om er toch nog een nutige dag van te maken regelden we een aantal praktische dingen zoals onze bus voor morgen naar Dalat. Bovendien besloten we ook werk te maken voor ons werkvisum voor Australie en tot onze grote blijdschap (en verbazing) kregen we binnen het uur de bevestiging dat ons visum in orde is :)! Dat hebben we die avond uitgebreidt gevierd met enkele plaatselijke pintjes en nog een chicken penne pesto.

Zondag 11/03

Vanavond hebben we onze slaapbus naar Dalat dus genoten we nog uitgebreid van een dagje strand! We hadden geluk want het was weer een zonnige dag met vooral veel luieren. Om 21u stapten we dan onze slaapbus op en daar moesten we meteen een dikke Vietnamees van onze plaats jagen. Dit zette meteen de toon van de nacht, zodat Ben de volgende morgen, toen we in Dalat aankwamen, Ben amper een oog had dichtgedaan.

Posted by katrienenben 23:48 Archived in Vietnam Comments (0)

(Entries 46 - 50 of 85) « Page .. 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 .. »