Tioman eiland (Kampung Air Batang/ ABC beach)

Vrijdag 06/04

Na een zalige nachtrust vertrokken we deze ochtend met de bus richting Mersing. We genoten van de 3u durende busrit, want hier aan de oostkust is het een stuk rustiger en is er minder bebouwing dan aan de westkust van Maleisie. In Mersing werden we gedropt aan een lokaal ferrykantoortje waar we onze tickets regelden. Jammer genoeg moesten we nog 5u wachten tot de laatste boot, want de rest van de ferry's waren al volgeboekt. Het is dit weekend namelijk Pasen en heel veel mensen van Singapore gaan een weekendje weg op Tioman Island. We hoorden toen ook dat de meeste plekken al volzet waren en dus hoopten we dat er nog een plekje vrij was! Toen we op de ferry aan het wachten waren leerden we 3 Duitse kerels kennen (Fufu en co) waar we een leuke babbel mee hadden en waar we de komende dagen geregeld nog iets mee zijn gaan drinken.
Wanneer we s'avonds toekwamen op het eiland hadden we het geluk dat we als 1 van de eerste van de boot waren, waardoor we meteen achter een bungalow konden zoeken. Na het op 4 verschillende plekken gevraagd te hebben, hadden we op de 5de plek (Mohaktar's place) het geluk dat er nog 1 bungalow met zeezicht vrij was!!! Het was een GH dat vermeldt stond in de LP dus we waren dan ook zeer verbaasd dat ze nog een bungalow vrij hadden. Die avond zagen we nog steeds mensen achter een GH zoeken, maar first come, first serve en zo genoten we van een lekkere maaltijd op het strand.

Zaterdag 07/04

Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. We zijn tevoet richting Tekek (de 'hoofdstad') gegaan en genoten van de 20min durende wandeling. ABC heeft op zich niet zoveel te bieden, want alles is hier vrij simpel gebleven. Buiten de 2 reggaebars, enkele duikcenters en wat Gh's vind je hier niet zo veel meer. Er is slechts een klein stukje strand waar de toeristen zonnen en de rest is bedekt met stenen. Wie niet wil zonnen kan ook gaan duiken in het kristalhelder water of gaan wandelen in de tropische jungle van Tioman. Tioman is bedekt met een groene jungle en prachtige bergen, waarvan de hoogste +/- 1200m hoog is.
Toen we richting Tekek wandelden merkten we dat er veel GH's leeg stonden en dat er vrij veel afval lag. We hebben wat later van een oudere Nederlander (die hier al +/- 25 jaar komt) gehoord dat er sprake was geweest om de luchthaven op het eiland uit te breiden, zodat er grotere vliegtuigen kunnen landen om zo meer toeristen aan te trekken. Hierdoor zijn veel locals al verhuisd en hebben ze hun huis achter gelaten. Gelukkig is dit nog niet het geval en blijft het relatief rustig op het eiland. In Tekek is er vrijwel niets te beleven, maar we leerden er 2 jonge Maleisische kerels van Kuala Lumpur kennen die ons heel wat tips gaven en ons vertelde dat er ook een duty-free shop was. Blijkbaar is het bier daar goedkoper dan water :)!!! Op hun advies deden we wat inkopen en keerden we terug voor een middagje op het strand. Die avond genoten we nog van een zonsondergang.

Zondag 08/04

Pasen!!! Jammer genoeg lagen er geen heerlijke chocolade paaseieren op ons balkon te wachten, waardoor we besloten om maar een omelet te gaan eten in een lokaal restaurantje. Beter als helemaal geen eieren he! De rest van de dag hebben we allebei genoten van een dagje beachen en kregen we ook het gezelschap van de 3 Duitse kerels. Die avond besloten we Ben's verjaardag te vieren in de lokale reggaebar met enkele pintjes en wat shotjes ;)!

Maandag 09/04 Ben's verjaardag!!!!!

Vandaag 9 april, paasmaandag is het Ben zijn verjaardag!Joepieee, hij wordt 26! Omdat Ben jarig is mag hij kiezen wat we vandaag gaan doen. Aangezien duiken en snorkelen veel te duur is gaan we vandaag een jungletrekking maken naar de andere kant van het eiland. Kwestie om de benen jong te houden ;)! Gepakt en gezakt vertrokken we richting Tekek waar de tocht begint. Het is een 7km lange tocht door de jungle die we toch een beetje onderschat hadden. De eerste 4km was een serieuze klim die ons allebei afgemat had, maar toen we de top bereikt hadden waren we wel blij met het zicht en onze prestatie. Hierna ging het nog een 3-tal km bergaf richting Juara Village. Hier lunchten we en genoten we van een middagje op het prachtige witte zandstrand.
Ben regelde hier ook al meteen zijn bungalow voor overmorgen, want hij gaat de komende weken doorbrengen aan deze kant van het eiland. Voor Katrien was het een laatste keer genieten op een wit strand, want morgen vertrekt ze al richting KL om de vlucht terug naar Belgie te nemen.
Aangezien het al laat was geworden besloten we de taxi terug te nemen. We sloten onze dag af op het strand van ABC met een fles rode wijn en genoten we samen van een laatste zonsondergang in Azie! Een perfecte afsluiter van wat tot nu toe al een zalige avontuur is geweest!

Dinsdag 10/04

Een triestige dag vandaag, want Katrien vertrekt deze middag. In de loop van de voormiddag hebben we niet meer zoveel gedaan. Katrien heeft haar rugzak gemaakt en genoten we nog van onze laatste momenten samen. Tegen 13u30 was het dan zo ver. Katrien haar ferry kwam eraan en moesten we in 4,5 maand tijd, na 24 op 24, 7 op 7 samen geweest te zijn afscheid van elkaar nemen. Heel vreemd gevoel als je al die tijd zo intens hebt samen geleefd en nu is die andere persoon er niet meer. Helemaal geen pretje, maar we zien elkaar in een 3-tal weken weer. Met een krop in de keel (en wat tranen) namen we afscheid van elkaar en vertrok Katrien met de boot terug richting Mersing en keerde Ben alleen terug naar zijn Bungalow.
Het is wel lastig om de omschakeling te maken met dingen die je anders altijd met zijn tweetjes en nu alleen moet doen. Dus die middag niet meer veel gedaan, buiten wat gelezen te hebben en mijn rugzak gemaakt te hebben om morgenvroeg de oversteek te maken richting Juara Beach.
Het zal alvast geen pleziertochtje worden met 15kg op de rug en dan door de jungle te wandelen.

Posted by katrienenben 20:52 Archived in Malaysia Comments (1)

Maleisie (Kuala Lumpur - Kuantan)

Donderdag 05/04

Vandaag hebben we onze vlucht vanuit Phnom Penh (Cambodia) naar Kuala Lumpur waar Katrien haar laatste weekje samen met mij op Tioman eiland zal doorbrengen. Ze heeft namelijk besloten om de laatste 3 weken van april door te brengen in Belgie, omdat ze wat heimwee heeft en de verlengen van 1 jaar Australie is voor haar iets te lang om te overbruggen. Ben gaat darentegen de ooskust van Maleisie wat verkennen, want hij heeft nog niet veel zin om terug te keren.
Deze ochtend werden we al om 6u opgehaald aan onze GH om de vlucht van 08u30 te halen. Allebei doodmoe zaten we achter in de tuk-tuk te genieten van ons ritje naar de luchthaven. Het zal de laatste keer zijn dat we een tuk - tuk zullen zien, want we zullen hier niet meer zo snel naar terug keren.
Na een 4u durende vlucht kwamen we aan in KL waar we de bus vanuit Puduraja busstation wouden nemen richting Kuantan aan de oostkust. Na een vertraging van 2,5u kwam onze bus eindelijk aan en konden we vertrekken. Het originele plan was om vanuit Kuantan de aansluiting te nemen naar Mersing, waar we de ferry richting Tioman eiland konden nemen. Onderweg naar Kuantan kreeg de bus echter voor een 2de maal pech. We hadden al gemerkt dat de buschauffeur niet zo super met de bus aan het rijden was en eerst dachten we dat hij gewoon niet met een bus kon rijden, maar enkele uren later aan een tankstation werd duidelijk wat het probleem was. Toen de bus achteruit wou rijden bleek de versnelling stuk te zijn, dus de enigste optie was vooruit. Onze buschauffeur probeerde tot 6 maal toe achteruit te gaan, maar we gingen telkens enkele meters vooruit. Het enigste probleem was dat er voor ons een opslagplaats voor benzine lag!!! Met slechts 1m overschot besloten de mannen de bus dan maar te duwen. Katrien en ik wisten toen al dat Mersing er niet meer in zat, want het was ondertussen al 20u geworden. Na een lange reisdag kwamen we dan eindelijk aan in Kuantan waar we in de buurt van het busstation een klein, maar gezellig hotelletje vonden.

Posted by katrienenben 20:35 Archived in Malaysia Comments (0)

Battambang

Dinsdag 27/03

Vandaag namen we de bus vanuit PP naar Battambang, in het NW van Cambodia op +/- 6u rijden. Het was alweer even geleden dat we een langeb busrit voor de boeg hadden maar deze ging zeer vlotjes voorbij. De chauffeur reed goed door en maakte maar 1 korte stop en ondertussen genoten we allebei van het Cambodiaanse platteland. Aangekomen in Battambang besloten we op ons gemak een goed en goedkoop hotelletje te zoeken en dit bleek helemaal niet moeilijk te zijn! Het eerste hotel dat we binnen gingen was al meteen prijs: proper, groot en vooral goedkoop! Toen we een beetje geinstallerd waren besloten we dan het centrum even te verkennen en een plekje om te eten te zoeken. Battambang is echt een heel gezellige stad waar een grote rivier doorloopt en waar je mooi gerestaureerde huisje uit de Franse koloniale tijd kan terug vinden. Heel gezellig om rond te wandelen en tot onze grote verbazing helemaal niet toeristisch.
We vonden er een heel gezellig restaurantje waar je ongelofelijk lekker kan eten voor geen geld!

Woensdag 28/03

Na een stevig ontbijt met heel gekke chocoladepannekoeken besloten we een kijkje te gaan nemen aan het bootstation. We hadden nameljk in onze LP gelezen dat je vanuit Battambang ook de boot kunt nemen naar Siem Reap, verder in het noorden. Men beschrijft deze bootreis als ongelofelijk mooi en ook zeker zijn prijs (4x duurder als de bus) waard. Hoewel het dus een heel stuk duurder was dan de bus besloten we dit toch te doen. We zijn maar voor 1x in Cambodia! Aan het bootstation werden we aangesproken door een jonge enthousiaste Tuk tuk chauffeur die ons overtuigde om de dag erna een rondrit rond Battambang te maken. We waren dit ook al reeds van plan, maar dan om zelf een scooter te huren. We lieten ons graag door hem overtuigen met zijn enthousiasme. Bovendien komt het qua prijs toch op hetzelfde neer en is het ook veel aangenamer zodat we geen tijd verliezen met het zoeken naar de weg. Maar dat is voor morgen! Vandaag wouden we nog een beetje door Battambang zelf wandelen. En dat deden we! Hier in Battambang liggen namelijk een paar ongelofelijk mooie chapels ( ze spreken hier niet over tempels, maar wel over chapels) en we bezochten ze alle 4. Heel mooi om rond te wandelen en ook leuk om een babbeltje met de monikken te slaan, want dat vinden zij ook erg leuk! Na een paar uurtjes rond wandelen in deze hitte besloten we weer naar ons gezellige restaurantje te gaan voor een superlekkere lunch/dinner met een fris Angkorbier erbij! Op de terugweg passeerden we nog even langs de Central Market waar het een drukte van jewelste was, maar wel heel gezellig!

Donderdag 29/03

Toen we deze morgen klaar stonden om door Happy, onze tuktukchauffeur, te worden opgehaald, zagen we tot onze grote verbazing een andere tuktukchauffeur naar ons toe komen. Hij stelde zich voor als Nicky en vertelde ons dat Happy zijn dochtertje ziek was en hij ermee naar de dokter moest. Maar Nicky zag er ook wel enthousiast uit en zijn Engels was erg goed dus geen probleem voor ons! Op weg naar de 1ste stop (de Bamboe trein) stopte hij reeds bij een indrukwekkend beeld op een rondpunt en vertelde hij dat dat de beschermer van Battambang was. En dat deed hij ook de hele dag door. Hij stpte regelmatig om ons info te geven of ons te wijzen op dingen die we misschien niet kenden zoals een rode peperplantage, wintermeloenen en ook hooibalen langs de kant van de weg waarin ze champignons kweekten. Bovendien volgde hij niet de hoofdweg, maar reed hij langs kleine dorpjes en weggetjes, zodat we een goed beeld kregen van het Cambodiaanse platteland. Maar er waren natuurlijk een aantal hoofdstops en de 1ste was de Bamboe trein (norry voor de locals). Dit is eigenlijk een eenvoudig bamboeplatform waarop een kleine motor is geinstalleerd die al jarenlang door de locals wordt gebruikt om mensen, goederen en dieren op te vervoeren. Grappig is wel dat er maar 1 spoor is en de regel is dat wanneer er 2 voertuigen elkaar ontmoeten, de minst zwaar beladen van het spoor moet gaan zodat de andere kan passeren. Vandaag de dag is het echter vooral een toeristische attractie en kan je ongeveer 8 km heen en 8 km terug afleggen met tussenin een korte stop in een plaatselijk dorpje. Hoewel het ritje gepaard ging met erg veel geluid was het echt de moeite waard. Beiden zaten we met grote ogen rond ons heen te kijken en genoten we van dit (bijna prehistorische) ritje!

Vervolgens ging het met de tuk tuk zo'n 25 km verder naar Phnom Banan. Een tempel ui de 11de eeuw, gelegen op een heuvel en enkel te bereiken na een erg zweterige klim van exact 358 stenen trappen! Wel erg mooi en van daarboven had je een fenomenaal zicht over de omgeving! Achter de tempel moest je wel opletten want er stond een bord dat aangaf dat er mijnen lagen. Op weg naar de laaste grote stop van vandaag hielden we even halt bij een klein huisje waar we een plaatselijke lekkernij verkopen: sticky rice met zoete kokosmelk en bonen in een stuk bamboe, lekker!
Een beetje verder stopten we bij een grote boom vol enorme fruitvleermuizen. Nicky haalde toen een aantal bommetjes te voorschijn om de vleermuizen te laten verschieten zodat ze gingen vliegen. Tegen half 3 kwamen we dan aan in Phnom Sampeau, een groot tempelcomplex gelegen op een limestone heuvel. Daar werden we gegidst door een jong meisje die ons eerst naar de Killing Caves bracht. Zoals er over heel Cambodia verschillende Killing Fields zijn, zijn er ook een aantal Killing Caves. Hier werden er slachtoffers van het Khmer Rouge regime op gruwelijke wijze gedood door vanaf grote hoogte in de grotten geduwd te worden. Men heeft hier als eerbetoon in 1 van de grotten een prachtige boeddha geplaatst en er een mooie serene plaats van gemaakt. Net zoals de Killing Fields in PP was ook dit erg indrukwekkend! Van daaruit ging het dan verder omhoog naar de top van de heuvel waar een aantal erg mooie tempels lagen in een mooi complex. Ook daar maakten we weer een leuke babbel met een monnik die ons vertelde over zijn schooltje en die we dan ook een kleine donatie gaven. Na deze stevige wandeling op de heuvel en het bezoeken van de verschillende gebouwen namen we een steile trap terug naar beneden en waren we dan ook wel blij om onze tuk tuk terug te zien.
Het was een ongeloofelijk leuke maar wel vermoeiende dag!

Posted by katrienenben 05:17 Archived in Cambodia Comments (0)

Phnom Penh

Zaterdag 24/03

Vanavond laten we het gezellige sihanoukville achter ons en trekken we verder naar de hoofdstad Phnom Penh (PP). Onze laatste stranddag viel zowel letterlijk als figuurlijk in het water, want het regende hier de hele dag door! Bij momenten was het echt stormen geblazen, dus maakten we er een echte luie dag van met veel lezen, winkels kijken en shakes drinken ;)! Tegen 17u namen we dan de bus naar PP en hier maakten we kennis met de liefde van de Cambodianen voor airconditioning! Ze maken hier namelijk optimaal gebruik van de vriesfunctie, zodat het in de bus amper 15graden Celcius was. Gelukkig dat we nog onze strandhanddoeken bij hadden, want anders was het vriezen gebazen. Dat weten we dan ook weer voor als we de volgende keer een bus nemen! Tegen 22uur kwamen we aan in PP waar we op het busstation werden opgewacht door een hele bende tuktukchauffeurs! Na het nodige afdingen konden we dan vertrekken en vroegen we onze tuktukchauffeur om ons naar de Boeng Kak Lake Area te brengen, want we hadden in onze LP gelezen dat het hier een echte backpackersbuurt was. Daar aangekomen bleek er echter geen enkele GH meer te zijn en onze chauffeur vertelde ons dat alles daar was opgekocht door een grote Japanse onderneming die daar geen backpackers wou hebben. We vroegen hem dan naar een goede plek en hij zette ons af aan 11 Happy, een heel gezellige backpackershostel met een magnifiek dakterras waar je heel goedkoop kan eten en drinken!
Voor we afscheid namen van onze tuktukchauffeur maakten we met hem een afspraak voor de volgende morgen, om ons naar de Killing Fiels te brengen, voor 10dollar heen en terug, is zelfs goedkoper dan een scooter te huren en naar daar te rijden.

Zondag 25/03

Na een gezellig ontbijt op het dakterras werden we aan de receptie opgewacht door onze tuktukchauffeur. Na een 45tal minuten doorheen het hectische centrum van PP gereden te hebben, kwamen we aan in het serene Choeung Ek, waar zich de Killing Fiels bevinden. Op het eerste zicht zag je niet zo heel veel, maar we merkten wel dat er een heel serene sfeer was. Na het huren van een audioguide aan de inkom starten we onze rondleiding doorheen de Killing Fields. We kregen het verhaal te horen van een land dat eind jaren '70 in onderdrukking geleefd heeft onder de communistische leider Pol Pot. Hij leefde met het idee dat het land gezuiverd moest worden van alle 'nieuwe mensen', mensen die gestudeerd hadden, mensen die geen volbloed Khmer waren (bijvoorbeeld mengeling Khmer-Chinees), mensen die een andere taal spraken of zelfs gewoon een bril droegen. Tijdens Pol Pot's regime zijn miljoenen mensen uit hun huizen gezet geweest en is zelfs 1/4de van de totale bevolking van Cambodia vermoord geweest (ongeveer 2 miljoen mensen).
Veel van deze moorden zijn gebeurd in verschillende Killing Fiels, verspreid over het hele land en Choeung Ek is er slechts 1 van. Waar vroeger de mensen hun laatste nacht doorbrachten op de Killing Fields of waar de Rode Khmer soldaten hun wapens (schoppen, sikkels, machetes,... want kogels waren te duur om mensen te vermoorden) opsloegen in houten hutten, staat nu niets meer van recht. Wat je wel kan zien zijn de grote gaten in het veld waar de massagraven zich bevinden en tot op heden zijn nog niet alle slachtoffers opgegraven. Nu en dan komen er nog beenderen en kledingstukken aan de oppervlakte die dan door de bewakers van het terrein worden verzameld. Het meest aangrijpende moment was de killing tree, waar de soldaten baby's tegen een boom dood sloegen en er vlak naast in een put gooiden. Een plaats waar we allebei de krop in de keel kregen. Op het einde van de rondleiding kwamen we aan aan de Memorial Stupa, waar de meerderheid van de gevonden slachtoffers worden bewaard en tevens is het ook een gedenkteken aan de duizenden slachtoffers die tot op heden nog niet zijn gevonden.
Die middag hebben we er een rustige filmnamiddag van gemaakt en tegen de vooravond verkenden we de stad een beetje. Via de dijk langs de rivier wandelden we richting een tempel waar we een leuke babbel hadden met een monnik en tegen de avond aten we nog gezellig op een avondmarkt op matjes tussen de lokale mensen.

Maandag 26/03

Na een gezond ontbijt (muesli en yoghurt) vertrokken we te voet richting de Central Market om er wat kadokes te zoeken en er de lokale sfeer op te snuiven. Op straat merkten we meteen hoe warm het hier wel niet is (+/-36graden) en we hadden het dus wel lastig! PP is een leuke stad om rond te lopen maar het mist de gezelligheid zoals je kan vinden in Bangkok of Hanoi. Na ons shoppen wouden we naar de Royal Palace van PP gaan maar toen we zagen dat de toegangsprijs meer dan het dubbele was dan 2 jaar geleden (vermeld in LP) hebben we dit links laten liggen en vulden we onze dag met een leuk terrasje en genoten we van de lokale sfeer.

Posted by katrienenben 04:49 Archived in Cambodia Comments (0)

Sihanoukville

Donderdag 22/03

Deze morgen vertrokken we al vroeg met de taxi naar de kuststad Sihanoukville! Dit was echter geen normale taxi, want hier in Canbodia is het zo'n beetje de gewoonte dat mensen met een auto deze gebruiken als taxi.
s'morgens vroeg verzamelen ze zich allemaal op 1 plaats en hier komen dan de mensen naartoe om samen een auto te delen. Goedkoper en sneller dan de bus maar nadeel is echter wel dat ze zoveel mogelijk mensen in 1 auto proberen te proppen. En dat was ook bij ons het geval, 8 mensen in een kleine personenauto, niet zo comfortabel dus! We waren dan ook erg blij toen we in Sihanoukville aankwamen en daar namen we meteen een tuktuk naar het backpackersgedeelte.
Daar zagen we al meteen dat alle verhalen over Sihanoukville die we reeds gehoord hadden wel eens konden kloppen namelijk dat het hier zo'n beetje de partyplace van Cambodia is. Zoals we reeds in Thailand in Pai een gekke tijd beleefden en in Laos in Vang Vieng in een echt backpackersheaven terecht waren gekomen, kan dit ook van Sihanoukville gezegd worden! Overal zie je bars, restaurants en GH en ook enkel jonge Westerse mensen die hier zijn voor de zon, zand, zee en een goed feestje!! We waren superblij dat er nog een bungalow vrij was in de GH die we in gedachten hadden. Monkey Republic (our pick uit de LP), een heel gezellige GH met een 10-tal bungalows die in een tuin vol bananenplanten liggen. Hier zagen we het wel zitten om een aantal dagen te blijven!
Die middag genoten we dan ook optimaal van het gezellige stadje en ongeloofelijk mooie strand! Na wat shoppen (een bikini voor Katrien en een zwmshort voor Ben) trokken we naar het strand om daar nog een paar uurtjes te beachen. De zee, de Golf van Thailand, is hier wel onfeloofelijk zout, dus na een goed (koude!) douche maakten we er nog een rustige avond van want morgen gaan we de hele dag op zwier: we gaan namelijk met een boot naar 3 verschillende eilanden waar we kunnen snorkelen en zwemmen: lekker de flashpacker uithangen :)!!

Vrijdag 23/03

Vandaag hadden we allebei ongeloofelijk veel zin on onze islandcruise en na een eenvoudig ontbijtje konden we dan de boot op. Het was een vrij grote boot met 2 verdiepingen, zodat we veel plaats hadden en lekker op het dek konden liggen met een goed windje erbij. Na +/- 1.5uur varen maakten we een eerste stop waar we knden snorkelen na een hoge sprong van de boot! Hierna vaarden we verder naar Koh Russei (ook wel Bamboo island genoemd) waar we een 4-tal uurtjes aanmeerden en genoten van een ongeloofelijk lekkere en uitgebreide picknick op het strand. Dik in orde! Ook het eiland was een echt klein juweeltje: amper andere mensen, HELBLAUW water, prachtige schelpen en het magnifieke uitzicht van een zee vol kleine eilandjes. Hier was het 4uur ongeloofelijk genieten en met spijt in het hart trokken we daarna terug naar de boot. Op de terugweg maakten we dan nog een laatste stop voor nog een laatste sprong van de boot en wat verfrissing te zoeken in het water. Het is hier erg aangenaam om te zemmen want het water heeft hier een perfecte temperatuur en de kleur is onvoorstelbaar mooi. We wisten eigenlij helemaal niet dat Cambodia zo'n mooie stranden en eilanden heeft, maar we kunnen het zeker aan iedereen aanraden! Moe maar enorm content kwamen we dan tegen 17u terug aan in onze bungalow en we besloten er een gezellige avond van te maken. eerst kraakten we ons flesje Dalatwijn die we uit Vietnam hadden meegebracht en toen we even later Danie en Justin tegenkwamen (een Engels meisje die we reeds in Pai en Vang Vieng waren tegengekomen en haar vriend uit Australie) beleefden we met hen nog een hele toffe avond met een paar Angkorbiertjes erbij. Later op de avond trokken we nog met hen naar de backpackersplaats bij uitstek: Utopia, een geslaagde avond!

Posted by katrienenben 04:26 Archived in Cambodia Comments (0)

(Entries 41 - 45 of 85) « Page .. 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 .. »