Cervantes

Vrijdag 18/05

Met 1 dagje vertraging vertrokken we dan eindelijk met onze van. We hadden de dag op voorhand namelijk enkele kleine technische mankementjes (sigarettenaansteker die we nodig hadden voor stroom, werkte niet, slot van de koffer was plots stuk en de hendel om het raam naar beneden te doen had het begeven) gehad. Nadat alles gemaakt was geweest vertrokken we eindelijk op weg naar het noorden van Australië. We zijn namelijk van plan om de Indian Ocean Drive te doen richting Onslow! De reden hiervoor is dat we de job hebben gekregen in dat kleine boerendorpje! Jipieeeee!!!!

Onze eerste halte was in Cervantes, een klein dorpje een paar honderd kilometer ten noorden van Perth. Hier vonden we een plekje op een camping waar we de nacht doorbrachten. We genoten die avond van een lekkere pasta onder een briljante sterrenhemel. We denken dat we nog NOOIT zoveel sterren in ons leven gezien hadden!

Posted by katrienenben 05:47 Archived in Australia Comments (0)

AUSTRALIË (Perth)

Maandag 07/05 - Donderdag 17/05

Afgelopen nacht zijn we met Air Asia vanuit KL vertrokken naar Perth Australië. De vlucht is vlotjes verlopen, maar aangezien we s’nachts vlogen hadden we allebei niet zoveel geslapen. Tegen 6u s’ochtens kwamen we toe op Australische bodem en moesten we de gevreesde douane voorbij.
We hadden al van verscheidene mensen gehoord dat ze in Australië zeer strikt zijn en het geen lachertje is om het land binnen te gaan! Tot onze grote verbazing viel dit zeer goed mee en waren de douaniers zeer vriendelijk en verliep onze controle nog vlotter dan als in de luchthaven van Brussel.
Voor een vreemde Chinees die voor ons in de wachtrij stond verliep het minder vlot, want hij volgde de instructies van de douaniers niet op en mocht meteen mee naar een apart lokaaltje :)!

Na de controle namen we een luchthaven bus naar het centrum van Perth waar we afgezet werden aan onze hostel (One world backpackers) die we enkele dagen voordien hadden geboekt. Een afgrijselijke hostel waar we meteen besloten om er maar 1 nacht te blijven, omdat de kamers en de gezamelijke ruimte er vuil bij lagen en het er megahard stonk! Dus aan iedereen die eens naar Perth gaat, NIET naar deze hostel gaan!!! Je betaald er belachelijk veel geld (29$/nacht/pers.) voor zo een slechte accomodatie!

Gelukkig vonden we de dag nadien wel een leuke en propere hostel voor dezelfde prijs (Spinners backpackers) waar we de de komende 9 dagen verbleven hebben.

Onze eerste dagen in Perth waren er van lange adem, omdat we het plan hadden om er een appartement en een job voor 6 maanden te zoeken. Na lang zoeken en wat rond gevraagd te heben besloten we een ‘Van’ (busje) te kopen en de westkust van Australië te verkennen.We hoopten via deze weg een job te vinden en ondertussen ook nog wat van Australië te zien.
De reden waarom we ons plan veranderd hebben is dat er slechts 1% van alle appartementen en huizen in Perth te huur staat, waardoor er masaal veel mensen op een wachtlijst staan om er een huis of appartement te huren. Dus iets huren als backpacker voor 6 maanden was echt onbegonnen werk!
Ook was het zoeken voor een job niet al te gemakkelijk, omdat er maar 2 jobkantoortjes zijn die backpackers aanwerven en er daar dus ook al wachtlijsten zijn! Bovendien vind je enkel jobs in de HORECA of in de mijnen en dat zagen we allebei niet zitten. Onze enigste hoop op dat moment was een job in een supermarkt in Onslow. Een afgelegen boerendorpje ten noordwesten van West - Australië. Goed betaald en werkzekerheid voor op zijn minst 3 maanden.

Aangezien we besloten hadden om uit Perth te vertrekken hadden we een busje nodig! Recht tegenover onze hostel was er een garage (Travellers Autobarn) die nog een laatste busje in stock hadden dat helemaal opgeknapt en gekeurd was geweest! Onze ogen vielen dan ook meteen op het knalrode Toyota busje met zijn blinkende aluminium velgen! Een blits busje dat ingericht was met wat opbergruimten en kampeerspullen in. Na een grondige keuring (met de hulp van een mail van de vrienden, waarvoor dank :)), wat onderhandelen en een voorschot betaald te hebben was de deal rond en waren we bijna de trotse eigenaars van onze allereerste auto! Om dit te vieren waren we die avond lekker uit gaan eten bij de Italiaan met een lekker biertje erbij.

Nu we ons huisje op wielen gekocht hadden, voelden we ons al meteen een stuk vrijer en konden we weer de toerist beginnen uithangen. Eerst hebben we Perth bezocht, de grootste, maar ook duurste stad van West - Australië. Met het gratis openbaar vervoer in het centrum van Perth zijn we naar verscheidene bezienswaardigheden geweest waaronder de “Bell Tower” en de Swan river. Van andere backpackers hadden we ook gehoord dat je in Perth ook naar een gratis park (Heirrison Island) kon gaan waar de kangeroe’s vrij rondlopen die je kan aaien. Katrien was in de wolken toen ze dit hoorde en dus besloten we een uitstapje te maken naar dit park! Een groene oase aan de rand van de stad dat echt de moeite is om eens te bezoeken.

Onze volgende uitstap was er eentje naar Fremantle met de trein! Vanuit de trein zagen we onze allereerste pelikaan en dat beloofde dus op meer. Fremantle was een supergezellige stad op +/- 40km ten zuiden van Perth. Vlakbij het treinstation was er een didgeridoowinkel waar we besloten om even een kijkje te gaan nemen. Daar maakten we al meteen kennis met een hippiekerel die ons 2 didgeridoos in onze handen duwden en waar we al meteen mochten proberen te spelen. Heel cool om eens te doen, maar oefening baart kunst :)!
Na een kleine wandeling en korte lunch in het centrum gingen we richting de haven waar we ‘the round house’ bezochten. Een 18 eeuwse gevangenis die een prachtig uitzicht geeft over de baai en het centrum van Fremantle.
Ben had in Fremantle een beetje een ‘western’ gevoel, doordat de huizen er ook zo uitzagen. Het was er zeer gezellig en ook een leuke uitstap geweest!

Na Fremantle stond Rockingham op het programma. Rockingham staat namelijk bekend voor zijn pinguins op pinguin eiland. Met de trein ging het weer 60 km ten zuiden van Perth, waarna we de bus namen richting pinguin eiland. Met een kleine overzetboot werden we gedropt op het eiland en maakten we een wandeling om de pinguins te spotten! Jammer genoeg hebben we GEEN pinguins gezien, maar wel heel VEEL zeemeeuwen en een zeeleeuw! Tijdens de wandeling genoten we van het uitzicht en vooral de kleur van de oceaan (diepblauw) op dat moment is ons bijgebleven. Na een 2-tal uurtjes rondgelopen te hebben keerden we terug en keken we vooral uit naar ons vertrek met het busje!

Perth is een moderne stad die nog volop in ontwikkeling is en waarbij business vooral centraal staat. De meeste mensen lopen er in maatpak rond en zijn continu in de weer met papieren en hun I-phone. Het fijne is dat je gemakkelijk de omringende buurten kan verkennen met het openbaar vervoer en dat je er alles kan terug vinden wat je ook maar nodig hebt.

Posted by katrienenben 05:03 Archived in Australia Comments (0)

Kuala Lumpur

overcast 25 °C

Woensdag 02/05

Na een regenachtige nacht vertrok ik deze ochtend met de bus richting Kuala Lumpur. Na een 6 uur durende rit kwam ik aan in een grijs en regenachtig KL! In de bliksem en de donder ging ik op zoek naar de GH die ik voor de laatste paar dagen had gereserveerd. Number 8 GH lag in het toeristische hart van KL nl. Bukit Bintang. Het waren pas opgeknapte kamers, maar hier en daar waren er nog wel werkzaamheden aan de gang. Die avond nog maar eens Indisch gegeten en op tijd gaan slapen, want morgen komt Katrien terug van haar reis in België!

Donderdag 03/05 - Zondag 06/05

Vandaag (donderdag) om 16u stipt sond ik al aan het busstation van KL Sentral op Katrien te wachten. Na +/- 3 weken gemis zagen we elkaar weer en gingen we samen terug richting de GH. De komende dagen hebben we bijgebabbeld, gerust, veel shoppies gedaan en s’avonds lekker uit gaan eten! We hebben dus een laatste keer echt genoten van Azië en we zijn blij dat we morgen aan ons nieuw avontuur in Australië kunnen beginnen.

Zuid - Oost Azië is een heel leuke ervaring geweest waarbij we nieuwe culturen en gewoonten hebben leren kennen die je in Europa nergens vindt. Niet dat deze altijd even aangenaam waren, maar dat hebben we de afgelopen maanden er bij momenten graag bij genomen. Het waren 5 intensieve maanden die gevuldt zijn geweest met hoogtes en laagtes.
Voor ons waren de 3 avontuurlijke hoogtepunten: op één de jungle trekking in Luang Namta (Laos), twee de hilltribe trekking in Sapa (Vietnam) en ten derde de trekking in het regenwoud van Taman Negara (Maleisië).
De 3 culturele hoogtepunten waren: Ayuthaya (Thailand), Angkor Wat (Cambodja), Luang Prabang (Laos).
Tijdens onze reis hebben we ook zeer veel mensen leren kennen die we nooit zullen vergeten en hebben bijgedragen aan een aantal van onze mooie momenten tijdens onze trip in Azië!

Posted by katrienenben 03:07 Archived in Malaysia Comments (0)

Cherating

Vrijdag 27/04 - Dinsdag 01/05

Cherating is een rustig en klein dorpje aan de oostkust van Maleisië. Een 10-tal jaar geleden was het heel populair bij de backpackers, maar sinds de Perhentian eilanden open zijn gegaan voor de toeristen laten de meeste het links liggen. Het dorpje op zich stelt niet veel voor, maar er zijn 2 dingen waarvoor de toeristen nog komen. Het surfen en de vuurvliegjes! Voor de rest zijn er nog 2 bars waar je naatoe kan gaan om iets te drinken: Don’t tell mama’s (een relaxte Zuid - Amerikaanse bar) en Little India (een club met live bands). Beide zijn leuke plekken om iets te gaan drinken, maar vrij duur! 3€ voor een pintje. Zondagavond ben ik met een lokale gids mee geweest op een firefly excursie die heel interessant en uniek was. De gids lokte met een rode lamp de vuurvliegjes en die lichtte op en kwamen rond de boot zwermen. Een coole belevenis en zeker eens een aanrader om een keer te doen.
Voor de rest is Cherating een beetje dood en kan je er niet veel meer beleven buiten te gaan zwemmen en te genieten van de zon. Het zal voor mij toch deugd doen om terug te keren naar een grote stad en de laatste dagen samen met Katrien te genieten van Maleisië.

Posted by katrienenben 03:06 Archived in Malaysia Comments (0)

Tioman Island (Juara Beach)

Woensdag 11/04

Deze ochtend al vroeg opgestaan, want ik zou graag voor de middag aan de andere kant van het eiland zijn. Ben rond 6u30 opgestaan en tegen 7u ben ik aan de tocht begonnen. Jammer genoeg was er op dat moment nog geen enkel winkeltje of restaurant open, waardoor ik met een lege maag en 1l water aan de tocht moest beginnen. Het eerste deel ging vlotjes, maar het moment dat het berg op ging was het pompen of verzuipen. Met een grote trekrugzak op de rug is het wel wat anders dan met een klein dagrugzakje!
Onderweg naar de top heb ik wel een paar keer sterretjes gezien, waardoor ik genoodzaakt was om even te rusten. Na bijna 1,5u klimmen bereikte ik de top en wist ik dat het nog een 40-tal minuutjes berg af was tot Juara Beach.
Druipnat van het zweet kwam ik toe aan de GH voor de komende weken: Rainbow Chalets! Voor 10€/nacht verblijf ik in een kleurrijke chalet op het strand en heb ik een terras en een eigen badkamer ter beschikking! Zalig toch ;)! Na een frisse douche en een welverdiend ontbijt plofte ik mij neer in de zetel en genoot ik de rest van de dag van mijn boek. Die avond at ik in een gezellig restaurantje (Bushman) vlak naast de GH een superlekkere bushman fried noodle!

Donderdag - Zaterdag 12/04 - 14/04

De komende dagen niet veel meer gedaan buiten gerust, gelezen en gezwommen. Waarschijnlijk moest ik nog een beetje bekomen van de trekking, want de voeten hadden blaren. Leuk was wel dat ik de afgelopen dagen verschillende mensen heb leren kennen o.a. Ashley en Laura, een Australisch - Canadees koppel die er voor een jaartje tussenuit waren. Supergezellige mensen die hun reis begonnen waren in China, Z.O. - Azië doen en eindigen met de oostkust van Australië om daarna terug te keren naar Canada. De andere mensen die ik leerde kennen waren 3 vriendinnen die een weekje vakantie hadden en gezellig met zijn drieën naar Tioman kwamen. Elk kwamen ze van een ander land (Australië, VSA en Kenia), maar ze kenden elkaar via hun NGO waarvoor ze werkten. De Amerikaanse en Australische meisjes vertrokken al eerder van het eiland waardoor het Keniaans meisje (Mayra) alleen achter bleef. We besloten samen met een oudere Amerikaanse vrouw (Mary - Ann) een snorkeltrip te doen. Zo gezegd, zo gedaan!

Zondag 15/04

Na een gezellig ontbijtje op het strand vertrokken Mayra, Mary - Ann en ik samen met onze gids met de boot naar het zuidelijke gedeelte van het eiland. We waren slechts met zijn 4-en , want meer personen pastte niet in het bootje. Onze eerste stop was de Asok waterfall, waar we te voet door de jungle naartoe moesten wandelen. De gids vertelde dat het de hoogste waterval van het eiland was, maar dat we er ons niet teveel bij moesten voostellen. Daar aangekomen had hij gelijk, want spectaculair was het helemaal niet. Een val van 4m, maar wel zeer mooi gelegen temidden van de jungle. Leuk om even af te koelen, maar er zijn mooiere plekjes. Hierna gingen we met de boot verder naar de zuid-oostkant van het eiland waar onze gids aanmeerde boven een schitterend koraalrif waar er niemand anders aan het duiken of aan het snorkelen was. Het water was er kristalhelder, waardoor je meteen tot op de bodem kon kijken. Overal was er kleurrijk koraal (blauw, groen, bordeaux en geel), maar ook veel dood koraal. Dit geldt trouwens voor het hele eiland, waardoor het een beetje van zijn pracht en praak heeft verloren die het vroeger in overvloed had.Tijdens het snorkelen hadden we wel het geluk dat we een zeeschildpad zagen. Even heb ik ernaast gezwommen, maar toen hij mij zag was hij/zij er snel vandoor :)! Wel eens uniek om dat mee te maken!
Daarna gingen we terug naar Juara Beach waar we de rest van de dag nog genoten van de zon en de zee. Die avond werd het wel nog een gezellige avond, want het restaurant waar we altijd met zijn allen gingen eten serveerde er die avond BBQ! We maakten toen ook kennis met Otto en Tara uit Perth, Australië en genoten we met zijn allen van een heerlijke seafood BBQ met een fris Tiger biertje erbij!

Maandag 16/04

Vandaag stond er niet veel speciaals op het programma. Een lekker luie dag en een zalig weertje.

Dinsdag 17/04

In de loop van de voormiddag heb ik afscheid genomen van Mayra, Ashley en Laura. Samen met Otto en Tara besloten we een kleine wandeling te maken naar het Turtle Conservation Project niet ver van Juara Beach vandaan. Tijdens de wandeling vertelden ze mij heel veel over West - Australië en de omgeving van Perth. Ze hebben ook heel veel nuttige tips gegeven (Tax, huishuur,... praktische dingen) en wanneer Katrien en ik daar waren moesten we zeker eens bellen, want ze wouden ons de buurt daar laten zien. Aangekomen aan het Turtle Conservation Project kregen we een rondleiding van een Duits meisje dat daar al verschillende jaren komt helpen. We kregen ook ‘Joe’ te zien, een 6 jaar oude blinde schildpad die ze daar verzorgden. Joe was blind geboren, want wanneer ze de schildpadjes vrij lieten in de zee merkten de verzorgers dat hij de enige schilpad was die alleen achter bleef op het strand, omdat hij niet kon zien waar hij naartoe moest. Heel zielig, maar hij wordt er heel goed verzorgd.
Toen we verder wandelden kwamen we uit aan het laatste plekje van het strand: Lagoon, waar we Richard (een Canadees) leerden kennen die tijdens het hoogseizoen outdoor activiteiten voor schoolgroepen organiseerd. Een supervriendelijke man die ons tijdens het avondeten ook kwam vergezellen.

Woensdag 18/04

Gisteren hadden we tijdens onze wandeling een bordje gezien dat je een jungle-waterfall trekking kon doen op het eiland. Het zou een 2-tal uur duren om helemaal rond te wandelen en dus besloten Otto, Tara, Mary - Ann en ik deze vandaag te doen. Via rotswegen en junglepaden klommen we omhoog. Op sommige plaatsen was de weg versperd en moesten zelf een weg banen door de jungle om terug op het pad te komen. Op sommige stukken ging het zelfs zo steil naar beneden dat we een touw nodig hadden om naar beneden te kruipen. Na een dik 1,5u goed zweten werden we dan eindelijk beloond met een verfrissende duik in de waterval. Een mooiere als die van de snorkeltrip. Otto zijn hobby zijn champignons en hij wist ons tijdens de wandeling heel veel uitleg te geven over de champignons die we in de jungle zagen. Aan de waterval maakte hij een “leuke” ontdekking, want hij had en 15-tal “Magic Mushrooms” gezien. Hij zei dat we ze konden opeten of er een thee van konden maken, maar dat deze soort niet zo heel sterk was. We hebben ze dan ook maar laten staan, want in Maleisië krijg je ook de doodstraf als je gepakt wordt met drugs! Na onze zwempartij zetten we onze tocht verder terug richting het strand. Op de berg hadden we wel een fenomenaal uitzicht over de vallei en vanaf daar was het nog slechts een 30-tal minuutjes naar beneden wandelen. Onder aangekomen moesten we wel nog eeen bamboebrug over die zo goed als compleet ingestort was. Er was nog maar 1 balk over, dus besloten de mannen (Otto en ik) er over te wandelen. De vrouwen (Mary - Ann en Tara) darentegen vonden het maar niks en doorkruiste de rivier, waarbij Tara haar ene schoen verloor en Mary - Ann uitgleed in de modder :D! Op het einde van de toch gingen we met een drijvend vlot over een andere rivier, waarbij we onszelf moesten voort trekken met behulp van een touw.
Die avond nam ik afscheid van Otto en Tara, want zij gaan nog op reis in Birma voor een maand.

Donderdag 19/04

Vandaag was het een rustige dag geweest en heb ik mijn laatste boek van Harry Potter uitgelezen. Een goede reeks, met een verrassend einde :)!

Vrijdag 20/04

Ideaal weertje om te gaan snorkelen vandaag. Blauwe lucht, kalme zee en een lekker warm zonnetje. Meer heb je niet nodig om te genieten van de kleurrijke vissen en koraalriffen. Samen met Mary - Ann heb ik een 2-tal uurtjes gesnorkeld en nadat we er genoeg van hadden besloten we te stoppen aan de coconutbar. Daar zat een schattig klein aapje die met ons wou spelen. De rest van de dag ben ik bewust in de schaduw gebleven, want deze ochtend heb ik mijn rug verbrand bij het snorkelen.

Zaterdag - Woendag 21/04 - 25/04

De voorbije dagen is er niet veel meer gebeurd. Australië wat voorbereidt en het dagboek wat bijgewerkt.

Posted by katrienenben 01:26 Archived in Malaysia Comments (0)

(Entries 36 - 40 of 85) « Page .. 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 .. »