Carnarvon, Point Quobba en de blowholes

Dinsdag 29/05

Na een goeie 300km gereden te hebben kwamen we toe in Carnarvon. De 2de grootste stad tussen Perth en Broome na Geraldton. Carnarvon op zich stelt niet veel voor, maar op een goeie 60km hiervan ligt er een marine park: Gnaraloo Bay!
Na wat inkopen in een grote supermarkt, omdat de prijzen vanaf nu alleen maar de hoogte in gaan besloten we in de vooravond richting Gnaraloo Bay te rijden.

Het nadeel om hier in Australië in de vooravond te rijden is dat de kangeroe’s, emoe’s en andere dieren actief worden, waardoor de kans groot is dat je ééntje raakt met de auto. Het gebeurd hier heel vaak dat auto’s kangeroe’s omver rijden, waardoor je heel veel dode kangeroe’s en emoe’s naast de weg ziet liggen. De Australiers zijn hier op voorbereid en hebben een “Roe- bar” aan de voorkant van hun auto geïnstalleerd waardoor de schade voor de auto beperkt blijft, maar voor de kangeroe is dit natuurlijk catastrofaal!

Op weg richting Gnaraloo Bay begon de zon al te zakken en was ons zicht gehinderd. Heel de weg hebben we schapen, stieren en emoe’s gezien! Gelukkig reden we niet te hard, want plots en uit het niets schoot er een emoe de weg over, struikelde voor ons busje en hadden we het op het nippertje kunnen ontwijken!

Na een droog Lake Macleod gepasseerd te hebben reden we verder naar Point Quobba om er te overnachten op een lokale campingsite.

We zijn namelijk naar Point Quobba gekomen om er de “blowholes” te bezichtigen. Dit is een natuurlijk fenomeen, waarbij de oceaan in zeegrotten geduwd wordt en door de kracht van de impact spuit het zeewater weer omhoog door gaten in de rots. Hoe sterker de impact, hoe hoger het water omhoog spuit. Het water kan op sommige momenten zelfs tot 20m hoog spuiten.

Posted by katrienenben 01:49 Archived in Australia Comments (0)

Shark Bay

Woensdag 23/05 - Dinsdag 29/05

Dag 1: HAMELIN POOL, STROMATOLITES EN NANGA BAY

Na het indrukwekkende natuurpark van Kalbarri reden we verder naar “Shark Bay”. Shark bay is een baai gelegen aan het meest westelijke punt van Australië en is sinds 1991 opgenomen geweest als werelderfgoed in de categorie natuur. De redenen hiervoor zijn drie belangrijke natuurlijke kenmerken: het grootste en rijkste zeegrasgebied ter wereld, de populatie van zeekoeien, en de algenkolonies (stromatolieten) die tot de oudste soorten van de aarde behoren.
Onze eerste stopplaats van de “World Heritage Drive” (155km lang) was Hamelin Pool met zijn stromatolieten. Dit is één van de 2 plaatsen op aarde waar deze algenkolonies leven. Deze levende fossielen bevatten micro - organismen die 3,5 miljoen jaar oud zijn en behoren tot de oudste en simpelste levensvormen op aarde. Als Katrien en ik dit niet gelezen hadden dachten wij gewoon dat het stenen in het water waren, maar blijkbaar zit hier leven in. Best wel knap om eens te zien.
Nadien vonden we een gezellig plekje aan het strand in Nanga bay waar we enkele nachten hebben doorgebracht. De mensen die deze plek onderhouden, waren supervriendelijk en boden ons zelf gratis WIFI aan! Geweldig :)!

Dag 2: SHELL BEACH, GOULET BLUFF EN EAGLE BLUFF

Onze 2de dag in Shark bay begon met een bezoek aan Shell beach. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat dit strand enkel en alleen uit triljoenen schelpjes (Hamelin Cockle) die hier al 4000 jaar liggen. De schelpjes liggen tot 10m dik en zijn verspreidt over een strand dat enkele kilometers lang is. De moeite om eens een wandeling over te maken en het eens te zien.

Op weg naar de volgende stopplaats gingen we ook even een kijkje nemen bij Goulet bluff. Een onbekende stop voor de meeste voorbijgangers, maar daarom niet minder de moeite waard. De mensen van onze kampeerplaats hadden het ons aangeraden om er eens te stoppen en gelijk hadden ze. We hadden daar een zot uitzicht over 2 verschillende baaien en het oogverblindende blauw van de zee. Bovendien waren we er ook helemaal alleen wat het allemaal nog een beetje specialer maakte.

Als laatste stop van de dag ging het verder naar Eagle bluff. Eén van de beste plaatsen in Shark bay om er zeeleven te spotten. Er is een speciaal wandelpad aangelegd aan de kliffen, zodat je een goed uitzicht hebt over de kleine baai om er roggen, schildpadden, haaien en zeekoeien te zien. Jammer genoeg hebben we geen enkel dier gezien, omdat het die dag nogal winderig was.
(P.S. Ook bij onze volgende poging 2 dagen later hebben we niets gezien, maar we hebben er wel een kapotte deurklink aan over gehouden!)

In de late namiddag zijn we terug gekeerd naar Nanga bay en hebben we kennis gemaakt met 2 Duitse kerels (Ben & Chris die aan het roadtrippen waren) en hun mama (die op bezoek kwam). We hebben die avond gebarbecued en een gezellige avond beleefd met de Duitse kerels en hun gitaarmuziek. Zij vertelden ons nog een leuke anekdote over het kratje wijn dat we aan het drinken waren. De aboriginals noemen deze “goone”, omdat de zak met wijn in de binnenkant van het kratje lijkt op een hoofdkussen en goone is de aboriginalnaam voor hoofdkussen.

Dag 3: NANGA BAY

Vandaag hebben we een heel rustig dagje gehad en vooral heel goed gebruik gemaakt van het gratis internet. Die middag hebben we wel een zotte hamburger (Nanga burger) gegeten, waardoor we de rest van de dag geen honger meer hadden en zelfs het avondeten oversloegen!

Dag 4: DENHAM EN MONKEY MIA

Na 3-daagjes luieren in Nanga Bay werd het dan tijd om de rest van Shark Bay te gaan ontdekken! En met name Denham en Monkey Mia! Eerst passeerden we Denham, het enige dorp in Shark Bay, waar de meeste mensen nog wat boodschappen inslaan voordat ze naar Monkey Mia gaan. En dit deden wij ook! Bij het inladen van de boodschappen in de auto moesten we wel opletten voor emoe’s die hier rondliepen op zoek naar eten.

Even kort voor degenen onder jullie die niet precies weten wat een emoe is: een emoe is eigenlijk een kleinere variant van de struisvogel en de grootste vogel hier in Australie. Momenteel is het hier in Noord-West Australie het droge seizoen en dan worden de omstandigheden in de bush voor de emoes vaak erg moeilijk. Hierdoor komen ze in de bewoonde gebieden naar eten en drinken zoeken. Emoes halen namelijk al hun water uit hun eten (zoals zaden, fruit en groene bladeren) en wanneer deze moeilijk te vinden zijn moeten ze daar elders naar op zoek gaan. Wie dus eten bij zich heeft moet steeds op zijn hoede zijn, want een emoe met grote honger heb je liever niet te dicht in de buurt. Er wordt dan ook overal vriendelijk gevraagd om de emoes geen eten te geven, want anders wordt het probleem alleen maar groter.
Na de boodschappen brachten we dan een bezoekje aan het Shark Bay World Heritage Discovery and Visitor Centre waar we onze parkvergunningen kochten voor Monkey Mia.

Met de auto vol boodschappen en de vergunningen op zak vertrokken we dan naar onze eindbestemming voor vandaag: Monkey Mia, op 23km van Denham gelegen. Een rustige weg waar we na 10 minuutjes rijden plotseling iets zagen dat er uitzag als een gigantische zwembad! Dat was het natuurlijk niet, want wat we zagen was Little Lagoon! Dit is eigenlijk een gigantisch zoutwatermeer dat zo helder van kleur is dat het eruitziet als een zwembad! Ongeloofelijk mooi met de verschillende schakeringen blauw die zich aftekenen tegen het roodbruine omliggende landschap!!

Na een korte fotostop ging het dan verder naar Monkey Mia waar we tegen de middag aankwamen. Even een korte introductie over Monkey Mia zodat jullie ons enthousiasme iets beter begrijpen ;)!
Monkey Mia maakt deel uit van het Shark Bay World Heritage en is meer specifiek bekend voor de grote aanwezigheid van dolfijnen in de baai. Rond Monkey Mia leven er namelijk een 3000-tal dolfijnen waarvan er een klein aantal (een stuk of 20) tot aan het strand komen. Hier hebben de plaatselijke autoriteiten vervolgens slim op ingespeeld door een project op te starten waarbij er 5 vrouwtjes dolfijnen worden uitgekozen die dagelijks gevoerd worden. Deze 5 dolfijnen werden uitgekozen omdat deze al reeds succesvol een kalf hebben grootgebracht. Wanneer de dolfijnen namelijk in de baai zijn kunnen ze hun kalfjes geen melk geven en dan wordt het gevaarlijk dat de kalfjes niet genoeg melk krijgen en doodgaan. Dit project wordt dan ook sterk in de gaten gehouden door de overheid en er zijn een aantal strikte regels aan verbonden.
Zo mogen de dolfijnen NOOIT worden aangeraakt door mensen en worden ze maximaal 3x per dag gevoerd (enkel in de voormiddag tot 12u) en dan nog enkel een 300 gram vis. Voor dolfijnen, die tot 10kilo vis per dag nodig hebben om te kunnen overleven, is dit eigenlijk meer een snoepje. Dat deze regels er zijn komt doordat er in het verleden jammer genoeg al veel is misgelopen met heel jammerlijke gevolgen. Deze dolfijnen komen namelijk al van in de jaren ’60 tot aan de kust en vroeger waren er helemaal geen regels en konden de mensen er vrij mee zwemmen en zoveel vis geven als ze maar wouden! Hierdoor bleven de volwassen dolfijnen steeds maar in de baai hangen en vergaten ze hun kleintjes te voeden waardoor er heel veel kalfjes stierven. Vandaag de dag is er veel meer controle ter bescherming van de dolfijnen!

Vandaag hadden we jammer genoeg de dolfijnen al gemist maar na een kort bezoekje aan het visitor centre hier in Monkey Mia besloten we een wildlife cruise te boeken om onze kansen te verhogen op het zien van haaien, dolfijnen, zeeschildpadden en... dungons!

Dungons zijn eigelijk wat wij in het nederlands zeekoeien noemen en hier in Shark Bay vind je de grootste populatie zeekoeien ter wereld terug dankzij de grote oppervlakten zeegras. Bovendien kregen we hierbij ook een sunsetcruise gratis en dat vonden we ook wel eens tof om te doen. In afwachting van de boottocht gingen we die middag nog een beetje beachen en nog maar net aan het strand aangekomen zagen we al dolfijnen!!!
Hier in Monkey Mia zie je eigenlijk de hele dag door praktisch de dolfijnen, ze zijn nooit echt ver weg van het strand en je kunt ze naar hartelust zien spelen met elkaar en zien jagen. Voor ons beide, die nog nooit wilde dolfijnen hadden gezien, was het echt superleuk om deze dieren te zien en we genoten er dan ook met volle teugen van!

Tegen 16u gingen we dan naar de boot voor onze sunsetcruise en om er dan meer van te genieten hadden we een flesje wijn meegebracht. En de moeite was het zeker! Vanop zee genoten we van een betoverende zonsondergang en om het plaatje nog een beetje idyllischer te maken sprongen er hier en daar dolfijnen uit de zee wat het bijna ‘too much’ maakte ;)!! Terug aangekomen aan de van op de campingplaats kwamen we onze Duitse vrienden Chris, Ben en de mama weer tegen! Later op de avond maakten we ook kennis met Andy en Vera, een Duits koppel die hier al enkele maanden aan het rondreizen zijn. Het werd dan ook een gezellige avond met het uitwisselen van weetjes en tips :)!

DAG 5: MONKEY MIA

Deze morgen wouden we erg graag de dolfijnenfeeding zien en dus stonden we al tegen 15 voor 8 paraat aan het strand. Zoals eerder al vermeld kunnen er tot 3x in de voormiddag dolfijnen gevoederd worden, afhankelijk of de dolfijnen tot aan het strand komen, want het blijven natuurlijk nog steeds wilde dieren. Maar men kan wel met 99% zekerheid zeggen dat ze tegen 8u naar het strand komen waarbij je dus dan het meeste kans hebt om ze van heel dichtbij te zien, waardoor er natuurlijk erg veel mensen zijn.

Tijdens deze voeding moeten alle mensen op een rij gaan staan tot de knieen in het water en twee rangers vertellen dan wat meer over de dolfijnen en het project terwijl de dolfijnen voor de mensen zwemmen in afwachting van hun twee vissen. Op die manier krijg je ze van heel dichtbij te zien maar je mag hen natuurlijk niet aanraken! Na een 15-tal minuutjes komen er dan 2 mensen met een emmer naar voren, waarna er 4 mensen uit het publiek worden gekozen die dan een vis mogen geven aan de dolfijnen. Hierna is het gedaan want na het krijgen van hun vis trappen de dolfijnen het graag weer af ;). En hoewel er meermaals gezegd wordt dat er ook nog een 2de en 3de voeding is gaan de meeste mensen hierna weg. Maar niet Ben en Katrien. En we hadden geluk! Na een klein half uurtje kwamen ze weer terug en toen stonden er amper mensen. Zo konden we ze veel beter zien en even later waren wij 2 de enige met de ranger en de dolfijnen in het water! Heel plezant!
(P.S. De volgende dag gingen we trouwens weer terug en toen stonden er weer amper mensen en toen had Katrien het geluk om uitgekozen te worden en een vis te mogen geven aan 1 van de dolfijnen! Een onvergetelijke ervaring! Een beetje dom van de mensen om niet nog even te wachten want dan staan er geen 100 maar amper 10 mensen!)

Tegen 13u gingen we dan terug naar de aanlegsteiger voor onze wildlifecruise en toen we daar even zaten te wachten hadden we al geluk want we zagen een groene zeeschildpad op zijn gemakje langs ons heen zwemmen! Dat beloofde voor de rest van de middag ;)! En het werd een heel plezante boottocht, lekker in het zonnetje en na ongeveer een half uurtje varen werd er een zeekoe gespot! Deze hebben we even gevolgd en zagen we verschillende keren bovenkomen voor adem, heel tof! Maar buiten nog een massa dolfijnen hebben we niets anders meer gezien. Ben was wel een beetje teleurgesteld want hij had graag een haai gezien ;)!
S’avonds werd het nog een rustige avond met een groot bord pasta en wat skypen met het thuisfront.

Dag 6: MONKEY MIA & NANGA BAY

Na een onvergetelijke ochtend met de dolfijnen besloten we tegen de middag terug te keren naar onze eerste stop hier in Shark Bay, namelijk Nanga Bay. Eerst hielden we nog even een korte stop in Denham voor nog wat boodschappen waarna we tegen lunchtijd aankwamen in Nanga Bay. Daar profiteerden we nog eens uitgebreid van het internet en het supermooie uitzicht want morgen gaat het verder noordwaarts, richting Carnarvon!

Posted by katrienenben 23:41 Archived in Australia Comments (0)

Kalbarri National Park

Maandag 21/05 - Dinsdag 22/05

Na een rustig nachtje in Geraldton werden we de volgende ochtend gewekt door een opkomende zon die de temperatuur in ons busje al flink liep oplopen! Na wat cornflakes reden we met onze van naar het centrum van Geraldton om er nog gauw wat inkopen te doen.

Na enkele uren rijden kwamen we toe in Kalbarri National Park waar we meteen een bar landschap inreden. Alles was roodgekleurd en droog, met hier en daar een struikje waar hoogst waarschijnlijk een kangeroe achter zat te schuilen!
Wat ook opviel was dat er overal gevaarsborden naast de weg stonden dat er “ High Poison Risk” was en dat je moest opletten voor wilde emoe’s en kangeroe’s.

Het Kalbarri National Park is zo’n 1830 km2 groot en heeft verscheidene highlights die we gingen bezoeken. Onze eerste stop voor vandaag waren de Kalbarri Coastal Cliffs, die vlakbij het stadje van Kalbarri liggen. Dit zijn spectaculaire kliffen aan de Indische oceaan, waar we een fenomenaal uitzicht hadden over de verschillende rotsformaties die in de zee lagen.
Onze eerste stop aan de kliffen was “Island rock” waar je een wandeling (Bigurda Trail, 8km lang) kon doen tot aan de verschillende uitkijkpunten. Aangezien we niet voorbereidt waren op de wandeling besloten we er maar een stukje van te doen naar de “Natural Bridge”, waarna we de rest van de uitkijkpunten met het busje bezocht hebben.

Later die avond vonden we een rustig plekje in Kalbarri Anchorage Caravan Park, waar we de avond afsloten met een magnifieke ondergaande zon en rustende pelikanen!

De dag nadien was het de bedoeling om met de van naar het hart van Kalbarri National Park te rijden waar we een 8,5km lange wandeling (The Loop) doorheen het park wouden maken. Makkelijker gezegd dan gedaan! Om er te geraken moesten we met ons busje over een 26km lange ‘dirthroad’ rijden en de gouden raad van de parkranger was dat we niet trager dan 40km/uur moesten rijden. Na zijn gouden raad gevolgd te hebben, hadden we 1 koplamp verloren, hielden we er 2 loshangende muziekboxen aan over en onze van zat onder het gele stof!
Na een uur zweten en heen en weer geschud te worden, kwamen we toe aan ‘The Loop’ waar we begonnen aan onze wandeling. De wandeling begon aan ‘Nature’s window’, een speciale rotsformatie die door regen en wind een gat in de rots had gecreeërd waardoor je er doorheen kon kijken en een schitterend uitzicht had over de Murchison vallei. Deze vallei is ontstaan door miljoenen jaren van erosie, waardoor er nu een enorme kloof is ontstaan die uitmondt in de Indische oceaan.
De wandeling was wel vrij vermoeiend niet alleen omdat het er enorm warm was, maar omdat er constant honderden vliegen op onze gezichten kwamen zitten! Heel de wandeling hebben we vliegen van ons af moeten slaan, waardoor onze armen er de volgende dag pijn van deden! Maar al bij al was het een enorm geslaagde dag in het nationale park!

Posted by katrienenben 02:16 Archived in Australia Comments (0)

Geraldton

Zondag 20/05

Geraldton is de grootste stad tussen Perth en Broome en ligt zo’n 165km ten noorden van Green Head. Op weg naar Geralton passeerden we een uitgestrekt landbouw landschap, waarbij er op bepaalde momenten “Leaning trees” te zien waren. Dit waren bomen die door de wind of door scheefgroei plat op de grond lagen. Zeer vreemd, maar ook leuk om dit in een landschap tegen te komen.
Na een 2-tal uur rijden kwamen we aan in een buitenwijk van Geraldton waar we de nacht doorbrachten in een openbaar stadspark. Hier hadden we namelijk het voordeel dat we niet voor onze staanplaats moesten betalen en hadden we ook nog eens de toiletten en een openbare BBQ ter beschikking. Zalig!
De openbare BBQ’s vindt je trouwens overal terug hier in Australië en zijn gratis ter beschikking voor de mensen.
Nadat we gesetteld waren hebben we een korte strandwandeling gemaakt en genoten van een lekker glaasje rode wijn met een schitterende zonsondergang op de achtergrond!

Posted by katrienenben 00:46 Archived in Australia Comments (0)

Nambung National Park, Jurien Bay en Green Head

Zaterdag 19/05

Na een eerste en zalige nacht in ons busje werden we tegen 7u15 al wakker door de zonsopkomst in Cervantes. Na ontbeten en een tasje koffie gedronken te hebben vertrokken we vandaag richting onze eerste bezienswaardigheid ‘on the road’! Nambung national park ligt zo’n 17km van Cervantes en is bekend voor zijn Pinnacles desert. Dit is een woestijn met fossiele bomen, waar we een desert view walk en een pinnacles drive gedaan hebben. Betoverend mooi, maar wel super warm!

Tegen 13u zijn we verder gereden naar Jurien Bay waar we gezocht hebben achter een gratis parkeerplek, maar jammer genoeg niets gevonden hebben. We vonden er wel een hardware store waar we een BBQ kochten om er tijdens onze trip meerdere malen gezellige BBQ-avonden mee te houden!
Iets verder dan Jurien Bay, kwamen we terecht in Green Head waar we een gratis kampeerplek vonden aan de zee met een publieke toilet waar we ons konden douchen! Zalig gewoon! Die avond hebben we dan onze allereerste BBQ gehouden met een lekkere steak en verse groenten!

Posted by katrienenben 05:48 Archived in Australia Comments (1)

(Entries 31 - 35 of 85) « Page .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 .. »