Zuid - Australië (SA)

Adelaide, Barossa valley, Limestone Coast en Mt. Gambier

Zaterdag 16/02/2013 - Donderdag 21/02/2013

Pfieuw, eindelijk na 3 dagen rijden hebben we de Nullabor overgetoken en is de eerste slaapplaats in ‘Kimba’. Een echt ‘boerengat’ waar we een gezellig praatje hadden met een oud ventje en waar de hoofdattractie een reuzen papegaai was.
Aangezien we nog steeds autoproblemen hadden besloten we snel door te rijden en na een korte stop in Port Augusta reden we door naar “Adelaide”.

Adelaide is de hoofdstad van de droogste staat van het droogste continent. Het is gelegen aan de rivier ‘Murray’, waardoor het is uitgegroeid tot een kosmopolitisch centrum van deze vruchtbare regio. Het is een stijlvolle stad met veel groene zones dat veel te bieden heeft op vlak van cultuur.

Eens aangekomen in de voorsteden van Adelaide kreeg de auto het heel lastig en tot ons goed geluk lag er op de hoofdweg een garagist ‘Bob’s mechanics’ dat werd uitgebaat door een bende Afghanen. Ze hadden de auto in minder als een uur gemaakt (tijdelijk, maar daar kwamen we later pas achter...). Super content en voor maar 50$ kwijt te zijn zochten we een slaapplek aan het beachfront van Adelaide, “Semaphore”. Niet zomaar een slaapplek, maar in een “Discovery Holiday Parks” waar we 10$ personeelskorting kregen :D! Zalig!
Tot Lore’s en Katriens grote afkeer, bleken ze identiek dezelfde douchegordijnen te hebben als in Onslow!!!!

De volgende dag werden we zo goed als uit onze auto gebakken en besloten we rechtstreeks het zwembad in te duiken, zalig! Momenteel is het in Adelaide echt smelten geblazen, met temperaturen tot 40 °C. We besloten om Adelaide’s centrum te verkennen en kozen dan ook voor enkele gratis musea waar het lekker koel is met de airco :)!
Eerste museum was het ‘South Australia museum’ dat ging over Australië’s natuur, de zeeën en een hele mooie, uitgebreide tentoonstelling over aboriginal & Maori kunst. Hierna ging het verder langst de universiteitsgebouwen van Adelaide naar het ‘Migration museum’. Hier ging het over de migratie van de hele wereld en een erg uitgebreide tentoonstelling over de migratie van de Engelsen en Ieren naar Australië in de 19de en 20ste eeuw.
Nadat we de nodige cultuur hadden opgesnoven namen we een kijken bij het ‘Fringe Festival’, het bekende festival dat in februari - maart doorgaat in Adelaide en draait rond muziek en kunst. Heel gezellige en alternatieve sfeer, maar tegen het einde van de namiddag waren we zo goed als gesmolten en gingen we dan ook terug naar de camping voor een zalige, verfrissende duik in het zwembad.

Adelaide had ons erg aangenaam verrast, een mooie stad, niet te druk, met veel mooie historische gebouwen, culturele activiteiten en parken om de nodige verkoeling in te vinden. Zeker een aanrader om eens te bezoeken!

Na een blitsbezoek aan Adelaide stond er een uitje gepland voor Katrien. Als hevige fan van de Australische dramareeks “McLeod’s daughters” gingen we een kijkje nemen in Barossa Valley waar de serie is opgenomen geweest. In het kleine stadje ‘Freeling’, een klein uurtje rijden ten Noorden van Adelaide brachten we een bezoek aan het huis, de pub, Gungellon hotel en de truckstop. Katrien in de wolken en met hopen foto’s, reden we na het bezoek aan Freeling verder naar een gratis kampeerplaats in “Narrung”. Een klein plaatsje zo’n 3 uur rijden ten zuiden van Barossa Valley. Narrung is gelegen aan het ‘Lake Alexandrina’ waar we al meteen een heel ander klimaat kregen. Heel veel wind en regendreigingen. Hierdoor gingen we al vroeg slapen en maakten we ons klaar om South Australia’s Limestone Coast te verkennen.
Leuk weetje: om in Narrung te geraken moesten we een gratis overzetboot nemen over het meer, gestuurd door een ranger die 24/24 en 7 op 7 actief is.

Na een woelige nacht staat het “Coorong National Park” op het programma, gekend om zijn vele vogels en de pelikaanbroedplek in ‘Policemans Point’.
Tijdens het rijden doorheen het National Park hadden we allemaal een België-achtig gevoel: regenachtig weer en polders. Daarom besloten we dan ook, na een korte lunch stop in ‘Salt Creek’, om door te rijden naar “Kingston S.E.” waar we voor een allereerste keer echt letterlijk op het strand kampeerden! Unieke ervaring voor ons allemaal.

Via de ‘Limestone Coast’ bereikten we “Mount Gambier”, een stadje bekend voor zijn 2 kratermeren die van november tot maart kobaltblauw kleuren. Na Adelaide is Mount Gambier de 2de grootste stad in SA en daar maakten we uitgebreid gebruik van het gratis internet in de bibliotheek. Daarnaast bezochten we er ook een gratis wildlife park gelegen in de vallei naast 1 van de meren waar we enkele coole dieren zagen zoals kangoeroe’s, een soort egel, grappige vogeltjes die ons volgde EN ONZE ALLEREERDTE KOALA!!!!!!
Een heel geslaagde dag, zoals jullie zich wel kunnen voorstellen :D!
Die avond hebben we op 18km ten zuiden van Mt. Gambier geslapen op een heel rustige locatie bij Mt. Schank. Zeer mooie plaats maar jammer van het grijze weer.

Posted by katrienenben 19:06 Archived in Australia Comments (0)

De Nullabor

‘Crossing the Nullabor’ een iconische Australische oversteek die je niet kan vermijden als je van het westen naar het oosten wilt of visa versa. Deze is dan ook een woestijnachtig landschap met uitgestrekte vlaktes met hier en daar een wombat en de nodige kamelen. De oversteek van de Nullabor duurt ongeveer 3 dagen en is in totaal vanuit Esperance (WA) tot Adelaide (SA) 2400km lang! Op deze weg ligt wel Australië’s langste rechte weg van 145km lang. Geen enkele bocht, niets! Mega saai....
Buiten rijden rijden en af en toe een stop maken om de ‘Bunda Cliffs’ te bezoeken is er helemaal niets te beleven! De ‘Bunda Cliffs zijn kliffen die 90m hoog zijn en over een lengte van 200km uitgestrekt zijn. Heel mooi om s’avonds de zonsondergang te beleven.
We spendeerden deze dagen heel veel geld aan benzine (+/- 2,00$/liter), maar konden wel altijd gratis slapen.
We hebben wel ongelofelijk veel geluk gehad met de auto dat die niet is stilgevallen in het midden van de Nullabor, want nadien bleek dat we een probleempje hadden met een stuk van de auto (de bougie die de brandstof onsteekt bij het optrekken).

Posted by katrienenben 18:20 Archived in Australia Comments (0)

Esperance

De aboriginal naam voor Esperance is ‘Kepa Kurl’ wat water boomerang betekent en het verwijst naar de vorm van de baai. Het dorp is vooral bekend voor zijn rustige ‘60’s lifestyle’ en parelwitte stranden. Zoals ze vaak hier in de boekskes zeggen: ‘One of Australia’s most picture-perfect beaches’. Dat belooft!
Dus na een lange rit van +/- 400km en een snelheidsboete van 150$ in “Ravensthorpe” (67km in een 50km/uur zone -> niet gezien en we waren niet de enigste!) kwamen we toe in het pittoreske Esperance. Aan het toeristisch informatiecentrum zagen we dat alle gratis campings in ‘Lucky Bay’ (NP van Esperance) volzet waren, waardoor we genoodzaakt waren om in een camping net buiten het dorp te blijven.
Geen probleem, want het was nog eens tijd om de was te doen! Het was een leuke camping, maar Katrien vond het er een beetje ‘spooky’!
Die nacht geen spoken gezien maar zalig geslapen. Op het programma vandaag was de ‘Great Ocean Drive’, een lus van +/- 45km lang die je langs enkele prachtige stranden en uitkijkpunten van Esperance voert. Stops onderweg waren o.a. Eleven Mile Beach, Ten Mile Lagoon en Twilight Beach dat in 2006 werd uitgeroepen tot Australië’s beste strand waar we dan ook enkele uurtjes aan onze kleur gewerkt hebben ;)!
Die avond hadden we onszelf nog een getrakteerd op een geniale “Fish & Chips” die bestond uit o.a. red snapper & haai en uiteraard superlekkere frietjes :).
Na onze buikjes lekker rond te hebben gegeten sloten we de avond af met een glaasje wijn en besloten we er vroeg in te kruipen want morgen gaan we dan eindelijk naar ‘Lucky Bay’!

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg naar “Cape Le Grand NP & Lucky Bay”. Tot onze grote verbazing was er aan de inkom van het nationale park een bord dat schreef: NO VACANY! Geen plaats! Maar aangezien we al zoveel mensen, zo vroeg zagen vertrekken dachten wij dat de plakkaat er altijd stond omdat het een mega populaire plaats bij de toeristen is. En gelijk hadden we :). In het NP was er nog meer dan genoeg plaats en vonden we ook een goede plek onder een boom voor wat schaduw.
We hoorden onderweg al van heel veel mensen dat Lucky Bay dé te bezoeken plaats is van WA en éénmaal aangekomen aan het strand begrepen we al dat gedoe: een gigantisch sikkelvormig strand met sneeuwwit zand, kristalhelder water en inderdaad de sporadische kangoeroe’s die aten van het zeewier op het strand.
Ze waren duidelijk ook al mensen gewend zodat je heel dicht bij hen kon gaan en ze bijna van je af moest houden tijdens het eten.
En wie stond daar plots weer voor onze neus: Mike en Lynn met hun vriend Chris! Heel leuk, want we hadden niet meer verwacht om hen nog terug te zien. Het werd dan ook nog een gezellige avond met de nodige alcohol ;).

Posted by katrienenben 18:19 Archived in Australia Comments (1)

Albany en de zuidkust (Great Southern)

Albany is WA’s oudste nederzetting en is door wijnmakerijen, kunstnijverheidgaleries, goede restaurants en het gematigde klimaat uitgegroeid tot een populaire vakantiebestemming binnen Australië.

Op weg richting Albany vanuit het Warren National Park zijn we enkele leuke stops tegen gekomen. Onze eerste halte richting Albany was “Walpole” dat met zijn enorme tingle - en karri-bomen de “Valley of the Giants” vormt. Na een bezoek aan het toeristisch informatie centrum in Walpole hebben we ‘knoll drive & Coalmine beach’ bezocht (niets speciaal!) en daarna een weg gevolgd door de “Valley of the Giants” richting de ‘Giant Tingle Tree’ (spectaculair!) waarbij we de tree top walk oversloegen.
Weetje: “De Giant Tingle Tree is een boom waarbij de stam van de boom zo groot en hol is dat je zelfs met een oude VW transporter er onderdoor kan rijden! Zot!

In de namiddag reden we door naar ‘Denmark’ met een eerste halte in ‘Peaceful Bay’ en meer bepaald ‘Conspicious Cliffs’ dat meér dan de moeite waard was! Na een uitgebreide fotoshoot op het strand zijn we verder gereden naar enkele juweeltjes in en rond Denmark! Meer bepaald ‘Elephants Rocks’ en Greens Pool!
Op aanraden van een vriendelijke Australische vrouw kampeerden we gratis in ‘Cosy Corner’. Met een lekkere BBQ onder een zotte sterrenhemel sloten we de avond gezellig af!
Tip: Zeker op tijd naar deze kampplek gaan, want anders is deze meestal volzet.

De volgende ochtend was het tijd om richting Albany te gaan. Met zijn 30 000 inwoners is het de grootste stad sinds lange tijd die we gingen bezoeken. Hier wouden we ook de auto even laten onderhouden, want sinds de aankoop ervan hebben we al 10 000km afgelegd hier in Australië! Aangezien de garagist onze auto niet meteen kon nakijken, moesten we een afspraak maken voor enkele dagen erna. Niet zo een drama, want Lore en Katrien wouden nog eens gaan shoppen en hun haar laten knippen!
Albany had heel wat te bieden en was ook een zeer aangename stad om door te wandelen. Alle gebouwen waren in een oud-Engelse stijl, straten waren zeer netjes en er waren veel gezellige vintage winkeltjes waar je een kijkje kon gaan nemen. Op straat waren er ook verscheidene muzikanten jazz muziek aan het spelen wat het hele plaatje wel compleet maakte.

Aangezien we niet wouden betalen voor een slaapplek zijn we naar een afgelegen gratis kampeerplaats gereden in “Waychinicup National Park” zo’n 36km ten NO van Albany. Het plekje daar noemde ‘Betty’s Beach’! De PERFECTE kampspot waar we meteen besloten om er enkele nachten te blijven!
Het zalige aan deze plaats was dat er overal kleine vissershuisjes langst de kust stonden waar we zomaar in konden verblijven. Betty’s Beach is namelijk een zotte plaats om te zalmvissen en het seizoen loopt van midden februari tot eind oktober. In deze periode komen de vissers dan in hun huizen, waarna ze het gewoon leeg laten staan. We hadden een huisje gekozen met een afdakje en waar we uit de wind stonden. Naast nog wat oude mannen was er niemand anders en was alles voor ons alleen!
De dag nadien hebben we in de ochtend genoten van een stevige wandeling over gigantische rotsen langst de kust, waarna we in de namiddag onze kleur nog wat bijwerkten op het witte strand ;)!

De vrijdagochtend kon de auto dan eindelijk binnen voor een onderhoud. Ondertussen pakten wij nog een broodnodige douche en genoten we van een lekkere smoothie op een terrasje. Tegen de middag was de auto nagekeken (alles perfect in orde voor een auto van ’86!) en vertrokken we richting “Stirling Range National Park”, 80km ten noorden van Albany!
In Stirling Range NP bevindt zich één van de hoogste toppen in WA n.m. ‘Bluff Knoll’ met een hoogte van 1095m. Een leuk weetje: de aboriginals noemen deze plaats ‘Koi Kyenumu-ruff’, wat ‘mist moving around the mountains’ betekend.
In het nationale park sliepen we op de ‘Moingup spring’ kampeerplaats waar we slechts 7$/pers. betaalden en alle nodige voorzieningen ter beschikking hadden.
De ‘Bluff Knoll’ was niet zomaar een berg, maar een ware afmatting om te beklimmen. Een wandeling van slechts 3,1km, maar 3,1km steil omhoog! Gelukkig waren we vroeg vertrokken, waardoor de zon nog niet zo zeer brandde en we ook veel schaduw hadden. Onderweg lasten we voldoende rustpauzes in om even op adem te komen, maar ook te genieten van het spectaculaire uitzicht over het Stirling Range NP!
Eénmaal aan de top was het genieten, maar waren we ook versteld hoe hoog we waren, want onze rode van leek nog maar een klein stipje op de parking!

Posted by katrienenben 18:17 Archived in Australia Comments (0)

Tall Timber Country

Blackwood River Valley & de Southern Forests

De bossen van het “Tall Timber Country”, ingeklemd tussen de regio Margaret River en Albany’s schitterende kust zijn één van WA grootste bezienswaardigheden. Naast de “Blackwood rivier” is de sfeervolle oerpracht van de unieke Karribossen dé trekpleister van de regio. In het noordelijke deel van Tall Timber Country stroomt de river de Blackwood River en ligt er een klein houtzagersdorpje “Nannup”!
In Nannup wonen er vrienden van Ben die hij in Maleisië had leren kennen en waar we even op bezoek gingen nl. Otto & Tarryn. In de vooravond kwamen we bij hen aan en werden we hartelijk onthaald met wat hapjes en een paar lekkere flesjes wijn. We zijn met zijn allen naar het hoogste punt van Nannup geweest waar we genoten hebben van een fenomenaal uitzicht met ondergaande zon! S’avonds hadden ze lekker gekookt voor ons en mocht Lore in een zotte “Swag” slapen i.p.v. haar 1 pers. tentje :)! En niet zomaar een swag, maar de Hilton onder de swags!
(Een swag is eigenlijk een zotte outdoor tent, met een ingebouwde matras en muggennet!)

De volgende ochtend zijn we met Otto en Tarryn naar een lokale markt geweest met spotgoedkope groenten, fruit en ook zelfgemaakte lokale producten (honing, confituur,...)! Echt een aanrader voor mensen die in Australië op reis gaan! Lokale markten zijn 3 keer zo goedkoop als groeten en fruit in de winkel te kopen bv. broccoli op de markt 1,5$/stuk, in de winkel 5$/stuk!
Aangezien het die dag al vrij warm was zochten we verkoeling op in een lokale zwemvijver. We zijn samen met hun naar “Barrabup pool” gereden waar we de broodnodige afkoeling vonden! Zalig!

Na deze afkoeling en het afscheid van Otto & Tarryn vertrokken we in de vooravond naar “Pemberton” naar het “Warren National Park” waar we de komende dagen zullen doorbrengen met wandelen en kajakken!
We sliepen in het park op een grote plek te midden van de gigantische karri-bomen, met onze eigen picknick tafel en kampvuurplaats. Jammer genoeg konden we geen kampvuur houden vanwege de droogte en het gevaar voor bosbranden.

Een vriend van Otto had voor ons het kajakken geregeld, maar door een miscommunicatie van plaats en tijd hadden de gids en wij elkaar net gemist en werd de tocht uitgesteld tot de volgende ochtend. Dus besloten we dan maar om een fikse wandeling te maken doorheen het park via de ‘Heartbreak Trail’ (10,4km) met de volgende stops: Warren lookout, Blackbutt en als hoogtepunt de Bicentennial tree! Dit is een 75m hoge boom die je kan beklimmen en vanwaar je een zot uitzicht hebt over de omringende Karri-bossen. De beklimming gebeurd via ijzeren staven die in de boom zijn slagen tot aan de top! Beetje gevaarlijk weliswaar, omdat de kans erin bestaat dat je tussen 2 treden kan doorvallen! Lore en Ben gingen helemaal wild in het klimmen, maar Katrien was de slimste (en bangste) door met haar beide voetjes op de grond te blijven.
Na de klim was het puffen geblazen voor Ben en Lore, want halverwege de tocht raakte ons water op waardoor het toch nog een klein beetje afzien werd! Terug aan de kamplek namen we een welverdiende duik in de koele rivier waarbij je moest opletten dat de maron (kleine zwarte kreeft) niet in je tenen ging bijten. Met een flesje wijn en wat tappas sloten we de zware, maar bijzondere dag af!
Ben had wel die avond nog de schrik van zijn leven beleefd door het bezoek van een reusachtige ‘huntsman spider’ aan zijn stoel! Amai!

Door de miscommunicatie tussen de gids (Andy) en onszelf mochten we vandaag mee gaan kajakken voor de prijs van 2 i.p.v. 3! 100$, Een echt koopje ;)! Niet alleen dat, maar onze uitstap was ook echt de moeite waard: “Veel geleerd over de oerbossen, de lokale fauna en flora en de geschiedenis van het nationale park! Aanrader om eens te doen (...)!

Een leuk verhaal wat ons die dag is bijgebleven was het aboriginal verhaal over hoe de vogels hun kleur gekregen hebben.
En dat gaat als volgt: “Er was eens een vogel die zich verwond had aan een spijker. Alle vogels van het bos hadden zich verzameld rond de gewonde vogel om hem te helpen. De kraai en de raaf vonden dat maar niks en bekeken het hele tafereel van op een afstand met hun ‘handen’ achter hun rug. De vogels hadden de gewonde vogel geholpen door de spijker uit de vleugel te trekken waardoor er opeens allemaal kleuren uit de vleugel spoten en de vogels van het bos hun kleur kregen! De raaf en de kraai waren onbehulpzaam geweest waardoor zij nooit een kleur hebben gekregen :)!

In de namiddag hebben we grote inkopen gedaan in Pemberton en hebben we de nacht doorgebracht op een gratis kampeerplek naast de weg!

Posted by katrienenben 20:21 Archived in Australia Comments (0)

(Entries 21 - 25 of 85) « Page 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 .. »