Snowy mountains & Kosciuszko National Park

Dinsdag 12/03 - Donderdag 14/03

We hadden al veel gehoord en gelezen over de “Snowy mountains” dus werd dit onze volgende bestemming. De weg ernaartoe beloofde alvast veel, want we reden door een magnifiek berglandschap met pittoreske dorpjes afgewisseld door glooiende heuvels. Overnachten deden we op een gratis slaapplaats in “Island Bend” waar het al gevoelig kouder was! Brrr.... :)!
De Snowy mountains danken hun naam aan de sneeuw die hier gedurende 3 maanden per jaar (juni - aug) ligt en het hier superdruk wordt door de vele skiërs die dit gebied trekt. Ze noemen deze bergen dan ook de ‘Alpen’ van Australië dankzij zijn enkele toppen boven de 1000m. In de zomer (nu dus) kan je hier heel mooi wandelen, maar alles is wel volledig verlaten en dat geeft wel een ‘spooky’ tintje. Ben en ik besloten meteen voor 1 van de zwaarste wandelingen te doen (21,5km) waarbij we ook de hoogste berg: Mt. Kosiuszko beklommen, 2285m hoog. En afzien werd het! Vooral de eerste 5km waarbij het steil omhoog ging werd het echt tanden bijten en de harde rukwinden deeden er ook geen deugd aan! Maar het werd de moeite! Heel mooie uitzichten, wel jammer dat er af en toe mist was, maar dat hoort erbij. Na de wandeling was het vooral schade opmeten bij Katrien, want ze had een mega blein (blaar) en het was nu even welletjes geweest met het wandelen. Pompaf hadden we die avond nog iets gegeten, maar we waren heel blij dat we uiteindelijk ons bedje in konden want morgen is het een leuke dag in de hoofdstad van Australië, Canberra!

Posted by katrienenben 20:34 Archived in Australia Comments (0)

Marlo en Croajingolong National Park

Zondag 10/03 - dinsdag 12/03

Door het lange weekend konden we enkel blijven tot zondag en moesten we de camping verlaten. Maar niet getreurd, want we hebben hier volop genoten en gerelaxt . We wisten eigenlijk niet zo goed waar we naar toe gingen en dus lieten we ons leiden door de ‘boekskes’ . Na een nachtje geslapen te hebben langst de rivier in ‘Marlo’, belanden we uiteindelijk in het “Croajingolong National Park”.
We hadden allemaal nog nooit gehoord van dit nationale park, maar we waren er achteraf gezien heel erg content van dat we dit park bezocht hadden. Het behoord tot het UNESCO “World Biosphere Reserve” en strekt zich uit over 100km langst de zuidkust.
Het werden daar enkele luie dagen met relaxen, lezen en zwemmen aan de rivier. We werden wel goed in de gaten gehouden door enkele GIGANTISCHE leguanen die overal rondom ons heen zaten. Eénmaal probeerde er ons eentje aan te vallen, maar dat kwam doordat hij dacht dat onze stok (waarmee we hem op afstand hielden) iets om te eten was, dan uit kwade bedoelingen (volgens de ranger ;))! De laatste avond sloten we af met een lekkere BBQ en een GIGANTISCHE steak :D! Jammie....

Posted by katrienenben 20:33 Archived in Australia Comments (0)

Wilsons Promotory National Park

Donderdag 07/03 - Zondag 10/03

De volgende ochtend namen we met veel pijn in het hart afscheid van Melbourne, want het was een erg geslaagde “citytrip” geweest! We begrijpen volledig waarom Melbourne dit jaar is uitgeroepen tot meest leefbare stad ter wereld, want ook wij hadden dit gevoel en willen hier allemaal blijven wonen voor minstens 1 jaar!
na wat praktische zaken geregeld te hebben werd het nog een lange rit richting Victoria’s andere natuurlijke hoogtepunt: ‘Wilsons Promotory National Park’, het meest zuidelijke punt van het Australische vasteland waar we met heel veel geluk nog een plekje vonden in het nationale park, want het is maandag Labour Day. Hierdoor hebben heel veel Australiërs een verlengd weekend en is het park al maanden op voorhand volgeboekt. Dat beloofd een heel druk weekend te worden! Blijkbaar hebben ze altijd een 5-tal plaatsen vrij voor buitenlanders, maar dan moet je s’ochtens al heel vroeg aanschuiven om nog een laatste plekje te bemachtigen. Lucky us ;)!

Het leuke aan dit nationale park is dat het hier vol zit met possums en wombats! S’avonds komen ze uit hun holen tevoorschijn en lopen ze tussen de auto’s en tenten door.
Hier hebben we dan ook onze eerste wombats gezien, superschattige beesten die lijken op kleine beertjes die zich maar al te graag laten fotograferen :)!
Buiten de leuke possums en wombats kan je hier ook mooie en grote wandelingen maken naar verschillende afgelegen stranden. Enkele wandelingen die we hebben gedaan zijn: ‘Squeaky beach (niet zo squeaky), South Norman beach, Norman Point, Little Oberon Bay’ en in het park is er ook een gedenkteken opgedragen aan de rangers die zich inzetten voor het natuurbehoud en tijdens hun job het leven hebben verloren. Indrukwekkend!
De leukste wandeling was die naar Little Oberon bay, waarbij je heel de tijd langst de kust wandelt en de hele tijd de oceaan ziet waarna je eindigt op een prachtig strand met wilde golven. Een nadeel was wel dat er ‘marchflies’ waren, want nu is het volop seizoen voor de dikke vliegen die lelijk bijten maar die gelukkig traag genoeg zijn om op tijd dood te meppen ;)!
Katrien en ik hadden ook nog een plons genomen in de rivier, maar dit bleek een minder goed plan te zijn, want het water was erg zout en niet zo proper om in te zwemmen. Bij het verlaten van het nationale park hebben we wel heel veel geluk gehad, omdat er een ouder koppel aan de VERKEERDE kant van de weg aan het rijden was! Ben kon nog net op tijd toeteren, waardoor ze nog op tijd konden uitwijken.

Posted by katrienenben 20:31 Archived in Australia Comments (0)

Melbourne

Vandaag maakten we ons gereed voor onze citytrip naar Melbourne waar we al de hele week naar uit keken. Op weg naar daar stopten we eerst in het toeristisch informatiecentrum van “Werribee” waar 2 vriendelijke oudere dames ons wel een uur holpen met onze route naar ‘Lynn’s’ huis waar we Melbourne gaan verblijven.
Het enigste wat hier het bezoeken waard was, was het Werribee house’ in Werribee park. Werribee house is het grootste, koloniale privé-huis van Victoria met tuinen uit de 19de eeuw en o.a. ook de grootste rozentuin van Victoria. Zeker het bezoeken waard.
Kort na de middag reden we dan door naar Melbourne en na 1,5u zweten in het verkeer kwamen we toe aan Lynn’s huis waar we verwelkomd werden door haar dochter Tara, een supervriendelijke en grappige vrouw waardoor we ons meteen op ons gemak voelden.
Die avond besloten we Melbourne’s nightlife op te snuiven en werd het een superleuke (dronken) avond die tot in de vroege uurtjes duurde ;)! De nightclub waar we die avond weg gingen noemde ‘Cookie’ en is zeker een aanrader voor wie in Melbourne een leuke avond wil beleven :)!

Door onze late avond vertrokken we de dag nadien pas laat in de middag richting het centrum waar we eerst een korte wandeling maakten over “Federation Square”, het hart van Melbourne. Zoals Sydney het Opera House heeft, heeft Melbourne dit plein. Door het prachtige weer was het hier een supergezellige bedoening. Het plein is aangelegd in 2002 en ligt vlak naast het bekende “Flinders Street Station”, een groot geel gebouw dat vol hangt met klokken.
Lore & Katrien waren vooral erg benieuwd naar de wijk “Fitzroy”’ en dus besloten we daar een kijkje te gaan nemen. Te midden van de wijk ligt “Brunswick Street”, een aards paradijs voor vintageshoppers!!!!! :D In een klein, leuk Italiaans restaurantje aten we een lekkere pizza: een perfecte afsluiter voor vandaag ;).

Reeds vroeg op pad gingen we de volgende ochtend naar een gigantische openlucht vintage en rommelmarkt, die ons werd aangeraden door Tara. En teleurgesteld werden we zeker niet :)! Na hier enkele uurtjes te hebben rondgelopen namen we vervolgens de trein richting een andere hippe wijk van Melbourne: Sint-Kilda. Deze supergezellige buurt is pal aan het strand gelegen en dus ideaal want vandaag is het opnieuw een hele warme dag. Iedere zondag is er op de ‘Esplanade’ een arts & crafts mark wat voor nog een gezelligere sfeer zorgt. Deze voormalige badplaats heeft een sfeer van vergane glorie, die bijdraagt aan de huidige schizofrene reputatie van gedistigneerde maar wat vervallen wijk.
Hier ligt ook het beroemde “Luna Park”, waar je binnengaat door het enorme lachende clownsgezicht van ‘Mister Moon’. Het werd gebouwd in 1912 en de achtbaan in het park is de oudste nog gebruikte achtbaan ter wereld. Heel leuk om er even een kijkje te nemen. De rest van de middag brachten we luierend door in een parkje waarna we nog lekker uit eten gingen. Lekker fancy ;)!
Om terug naar ‘huis’ te keren moesten we eerst de trein nemen (+/- 1 uur) en daarna de bus (+/- 15min.). Heel gemakkelijk, want je kan een ‘Myki Pass’ kopen voor 7 dagen, waardoor je onbeperkt kan reizen met trein, tram en bus in en rond Melbourne.

De volgende ochtend kregen we van Tara een lift naar “Smith Street”, waar we een koffietje dronken in een gezellige koffiebar. Daarna gingen we vintage & outlet shoppen in deze wijk. Na een oriëntatiefoutje (waardoor we helemaal de verkeerde richting waren uitgewandeld) besloten we richting “Docklands” te gaan: een opkomende buitenwijk, meer fancy en met een gigantisch shoppingcentrum. Wij vonden wel dat dit gedeelte niet echt bij Melbourne paste en is niet meteen een aanrader om naar toe te gaan.
We sloten deze dag dan ook af met een fancy diner, zelfgemaakte pasta met scampi’s en ons laatste flesje wijn uit Margaret river.

Dinsdag stond “Queen Victoria Market”, Melbourne’s meest bekende markt op het programma. Het heeft een enorm uitgebreid aanbod gaande van eten tot souvenirs. Vooral de delicatessenkraampjes konden ons wel bekoren, met verschillende kazen, worsten, olijven,...
In de namiddag verkenden we het centrum met als eerste stop het “Australian Centre for the Moving Image (ACMI): een heel interactief en speels museum dat gaat over de geschiedenis van het bewegend beeld. Nadien besloten we een wandeling te maken naar St. Patricks Cathedral en de Treasury Gardens waar we enkele monumentale gebouwen van Melbourne bewonderden. S’avonds genoten we van een heel gezellige en lekkere BBQ met Tara en haar vrienden.

De laatste dag in Melbourne gingen Lore & Katrien naar hartelust shoppen en deden ze meerdere gouden zaken in Brunswick St, Smith St., Gertrude & Chapel St.. Ben bleef wijselijk thuis en deed enkele nuttige dingen zoals de auto wassen en de blog bijwerken. S’avonds spraken we af in een gezellig straatje (een beetje zoals Rue de Boucher in Brussel) in het centrum waar we voor een laatste maal lekker uit gingen eten. De perfecte afsluiter van een sublieme week in Melbourne! Hier mogen ze ons zeker voor een jaartje droppen ;)!

Posted by katrienenben 16:57 Archived in Australia Comments (0)

Discovery Bay Coastal Park & “The Great Ocean Rd.”

semi-overcast

Discovery Bay Coastal Park

Deze ochtend zijn we al vroeg de grens overgestoken, waarbij we de 2de Australische staat al achter ons laten. Na een korte trip doorheen South Australia komen we nu in één van de meest toeristische, maar op één na kleinste staat van Australië: Victoria. Victoria is het dichts bevolkt, kent de meeste industrie en heeft talloze bezienswaardigheden waarbij de “Great Ocean Rd.” het hoogtepunt voor veel bezoekers is.

Net voorbij Mount Gambier staken we de grens over richting Discovery Bay Coastal Park met als hoogtepunten: Portland, Cape Bridgewater en Cape Nelson. Deze laatste hebben we echter wel overgeslagen, omdat het nu toch geen walvissenseizoen is en er bijgevolg niet veel te zien is (walvissenseizoen is van juni - november).
Op weg naar Cape Bridgewater maakten we een korte stop bij een klein parkje waar we 2 zeldzame witte kangoeroe’s zagen: heel speciaal om eens te zien!
Toegekomen aan Cape Bridgewater was het echt de moeite om een korte wandeling te maken naar het ‘Petrified forest’ en naar de ‘blowholes waar we een wilde zee tegen de rotsen zagen slaan. We moeten wel zeggen dat de ‘Pinnacles Dessert’ in WA veel indrukwekkender was dan het ‘Petrified forest’ in Victoria. Nadien maakten we een stop in “Port Fairy”, een klein gezellig dorpje met Victoriaanse huizen.
S’avonds sliepen we op een beetje een bizarre locatie: “Killarny”, waar een lokale footieclub haar terreinen openstelde voor kampeerders. Wel zijn we vroeg gaan slapen door het slechte weer :(!

“The Great Ocean Road”

Vandaag schijnt het zonnetje weer en is onze eerste stop het stadje “Warrnambool”, het begin van de “Great Ocean Rd.”. Na wat boodschappen en een mooie stadswandeling doorheen Warrnambool historische centrum reden we door. Op weg naar onze eerste slaapplek proefden we al een beetje van de “Great Ocean Rd.”, want we maakten een 1ste stop in de ‘Bay of Islands’. Overweldigd door het spectaculaire uitzicht met een ondergaande zon was onze dag geslaagd en vonden we een zalige slaapplek in “Princetown”.

Wat maakt de great ocean rd. nu zo aantrekkelijk voor de toeristen? Wel, het is een wereldberoemde route van +/- 285km die tussen 1919 en 1932 werd aangelegd met het idee en schilderachtig traject van wereldformaat te creëren, vergelijkbaar met de ‘Pacific Coast hwy.’ in California. Tevens was het ook een monument voor de soldaten die in de eerste wereldoorlog waren gesneuveld en een werkverschaffing voor diegene die terugkeerden.

Na een zalige nacht hadden we een drukke dag voor de boeg, want we willen alle hoogtepunten in de buurt zien. Eerste stop was ook meteen hét hoogtepunt en meest toeristische attractie: “de 12 apostels”!
Gigantische kalkstenen pilaren, vanwaar sommige 65m uit de oceaan steken. Eigenlijk zijn het er nooit 12 geweest, doordat enkele al afgebroken zijn omwille van erosie. Maar het blijft toch een indrukwekkend zicht!!!
Nadien volgde er een stop in de “Loch Ard Gorge” waar we die middag ook gingen beachen. Vervolgens hebben we ook nog een bezoek gebracht aan “The Arch, London Bridge & the Grotto”.
Een leuk weetje over “London Bridge” is dat het in januari 1990, een stuk (de buitenste overspanning) is ingestort, net nadat 2 geluksvogels de brug hadden overgestoken. Ze hebben die 2 moeten redden met een helikopter :)! Nu is het dus geen echte brug meer ;)!
Dit zijn zo wat de hoogtepunten tot en met Princetown, maar hierna volgen er nog talloze anderen.
Die avond hadden Lore & Katrien nog een leuke wandeling gemaakt, waarbij Lore de schrik van haar leven beleefde bij het zien van een grote slang!

De volgende dag hadden we een luie dag in ‘Johanna Beach’ met een adembenemend strand waar de bossen rechtstreeks op het strand uitkomen. Hier hebben we voor het eerst gefrisbeed en een leuk weetje: als de golven in “Bells Beach” niet goed genoeg zijn, wordt hier het ‘Rip Curl Pro Event’ (internationaal sufevent) georganiseerd in het laatste weekend van maart.

Een magnifiek national park langs de Great Pcean rd. is het “Great Otway National Park”. Het bestaat uit verschillende parken en staat bekend om zijn vele watervallen, torenhoge varens en schitterende wandelingen. Onze eerste stop in het nationale park was “Cape Otway”: DE ALLERBESTE plek ter wereld om wilde koala’s te spotten! Waar we ook keken zag je koala’s in de bomen en tot onze grote blijdschap zagen we een moeder met haar jong! Superleuk, want het is eigenlijk niet echt het seizoen voor ‘joey’s’ (ook baby koala’s).
Koala’s zijn eucalyptus etende buideldieren die tot 23u/dag slapen. Dit komt doordat eucalyptusbladeren heel weinig energie bevatten. Ze zijn dus niet ‘high’ van de eucalyptus zoals vaak wordt gezegd ;).
Leuk weetje: om het onderscheid te maken tussen een mannetje en een vrouwtje moet je kijken naar hun borstkas. Wanneer er een opening is op de borst is het een mannetje, want die heeft daar klieren waar hij een geur mee produceert en die wrijft hij dan tegen de boomschorsen om zijn territorium af te bakenen.

Nadat Katrien weer heeft gedroomd van koala’s en tevreden was van haar 840 foto’s die ze de dag ervoor had getrokken reden we door naar het kustdorpje “Apollo Bay”.
Een ideaal zomerstadje met enkele gezellige bars & restaurantjes, maar aangezien we slecht weer hadden (bewolkt en winderig) besloten we door te rijden naar onze gratis kampeerplek in “Beach Forest”.
Zalig gelegen net naast de bomen en op weg er naar toe reden we door een stukje magnifiek regenwoud op hele smalle baantjes. Onze kampeerplaats was ook de plaats waar er een wandeling begon naar ‘Beauchamps waterfalls’ die doorheen het regenwoud ging. Een echte aanrader!
Die avond hadden we lekker gebarbecued, maar daar kwam abrupt een einde aan door de regen, maar wat wil je dan ook in een regenwoud ;).

De volgende ochtend was er niet veel te zien, want onze kampeerplek was ondergedompeld in een dikke mist. Na snel ontbeten te hebben zijn we verder gereden naar “Lorne”. Het bleef jammer genoeg een erg grijze en een druilerige dag en dus besloten we, op Ben na die een zotte wandeling deed, lekker warm en droog in de auto te blijven. Een beetje een verloren dag, maar als je zolang aan het reizen bent zitten er natuurlijk altijd een paar mottige dagen tussen.

Ook die avond en nacht is het blijven doorregen, zodat we de volgende ochtend met een natte tent en een grumpy Lore zaten. Maar dat was al een stuk beter na een (gratis) warme douche en een lekker warm ontbijt.
Onze laatste halte op deze great ocean road is “Torquay”. Op weg naar deze surfhotspot maakten we eerst een korte stop in “Bells Beach”, een echt icoon in de Australische surfgeschiedenis waar elk jaar rond Pasen het ‘Rip Curl pro event wordt gehouden. Jammer genoeg zijn we hier iets te vroeg en moeten we het voorbij laten gegaan.
In Torquay heb je een enorm aanbod aan surfwinkels en outletstores waar we helemaal wild gingen en enkele goede koopjes deden. In de namiddag bezochten we het ‘Surf World Museum’, het grootste surfmuseum ter wereld waar vooral de Australische surfgeschiedenis uitgebreid aan bod komt.

De great ocean road was een perfecte mix van natuur, cultuur en avontuur die wij aan iedereen aanraden om eens in zijn leven te doen.

Posted by katrienenben 16:55 Archived in Australia Comments (0)

(Entries 16 - 20 of 85) « Page 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 .. »