The Waterfall Way

Bellingen, Dorrigo & Coffs Harbour

Maandag 25/03 - Dinsdag 26/03

De ‘scenic drive’ begint in Bellingen en loopt via Dorrigo doorheen een regenwoud vol met watervallen terug richting de kust. De eerste halte op deze weg was het kleine, maar gezellige dorpje van Bellingen.
Bellingen is een afgelegen dorpje met veel leuke koffiebars, vintage winkels en dit allemaal getint in een Victoriaanse stijl. Heel leuk om eens door te wandelen, maar 1 van de hoogtepunten van dit dorpje waren de “vleervossen”. Een soort hele grote vleermuis die hingen te slapen in enkele grote bomen langst de kant van de weg.
Na het blitzbezoek aan dit pitoreske dorpje gingen we op weg naar Dorrigo waar het “Dorrigo National Park” gelegen is. Dit park valt onder de categorie van ‘World Heritage Rainforest Glory’ en is zeker het bezoeken waard!
Daar bezochten we het ‘rainforest centre’ met de skywalk en zijn fenomenale uitzicht! Die avond sliepen we in de buurt van de “Dangar Falls” wel op een bizare, maar leuke plek bij 2 oude mensen.

De dag nadien zijn we terug gekeerd naar het rainforest centre waar we in de voormiddag en 6km lange wandeling maakten doorheen het regenwoud. Hier hebben we 2 indrukwekkende watervallen en heel veel glibberige hagedissen gezien :)!
Na de wandeling dachten we via een binnenweg richting “Coffs Harbour” te gaan, dorpje dat bekend staat om zijn ‘Big Banana’, maar dat was even anders uitgevallen.
Deze weg bleek een 50km onverharde weg te zijn doorheen het regenwoud. Dus een heel hobbelige, smalle en kronkelige weg waarbij we heel vaak ons hartje vasthielden.
Op het laatste stukje week Ben plots uit, omdat hij dacht dat er een tak op de weg lag. Bleek dit geen tak te zijn, maar een wel 2m lange boompython!!! :D
Gelukkig zijn we er niet overgereden en kon het beestje zijn weg verder zetten.

Tegen de vooravond kwamen we aan in Coffs Harbour, de hoofdstad van de Australische bananenindustrie. Hier maakten we nog een wandeling langst de jachthaven, waarbij we een heel mooi uitzicht hadden over de stad. Deze is heel mooi gelegen tussen de oceaan en de bergen (Great Dividing Range). Natuurlijk moesten Katrien en Lore nog op de foto met ‘the big banana’, Coffs Harbours grootste trots ;)!

Posted by katrienenben 14:55 Archived in Australia Comments (0)

Port Stephens & Port Macquarie

Donderdag 21/03 - Maandag 25/03

Na een vroege ochtend reden we snel door richting ‘Palm Beach’, waar Lore de boot neemt om naar de set te gaan van Home & Away. Katrien en ik gingen beachen op een gezellig strand in de buurt waarna we Lore tegen de namiddag gingen ophalen aan de jetty.
Hierna ging het richting Port Stephens waar we een zalige (gratis) slaapplek vonden aan de bootlanding waar we de volgende morgen tot onze grote verrassing plots dolfijnen voorbij zagen zwemmen. En dit gratis en voor niets ;)!

Na een snel bezoek aan het toeristisch informatiecentrum trokken we richting een leuke snorkelplek in Port Stephens. Heel grote vissen en grote scholen vissen gezien, maar jammer genoeg was het water een beetje troebel waardoor het zicht wat beperkt was. Na Port Stephens ging het richting ‘Flinders Bay’ waar de de middag doorbrachten op het strand en s’avonds een ijskoude douche namen om ons een beetje te doen afkoelen :)!

Hier in Australië kan je vaak kiezen om een andere route te doen dan de ‘highway’, ook wel de touristdrives genoemd. Om tot ‘Port Maquarie’ te rijden kozen we voor de ‘touristdrive’ die ons langs enkele hele mooie stukjes natuur bracht, meer bepaald de ‘Myall Lakes’. Hier maakten we enkele korte stops en waren erg verbaasd over hoe tropisch het hier is: Overal palmbomen, kleurrijke bloemen en drukkend warm. Geen klachten hier :D!

Tegen de vooravond kwamen we aan in ‘Port Maquarie’ waar we onszelf trakteerden op een caravanpark, wat eigenlijk inhoudt: Douche en elektriciteit! :)
Bovendien was er ook een zwembad, wat zalig is in deze hitte ;)! Terwijl we alles aan het opzetten waren vlogen felgekleurde papegaaien rond ons hoofd en zagen we felgekleurde bloemen. Toen de verantwoordelijke van het park ons even later kwam vertellen dat er ook nog een koala in de boom zat keken we elkaar nog eens aan en kwamen we tot het besef dat dit gewoon ZOT was!!!! Een echt stukje paradijs :D!

In het huisje recht tegenover onze kampeerplek zaten 6 “Harley mannen” en die avond kwam er één van die mannen een praatje met ons slaan: “De Red” :D!
Een supervriendelijke kerel die, 1x dat hij het hoorde dat we weer autoproblemen hadden, er meteen in vloog en het probleem gevonden had: een losse alternator! Geluk gehad, want het stuk hing nog maar met 1 bout vast, waardoor de kans erin bestond dat het los kwam en door de radiatos vloog. Gelukkig is dat niet gebeurd en heeft ‘De Red’ het gefixt.
We maakten er nog een heel gezellige avond van en hij nodigde ons uit om bij hem te logeren als we in de buurt van “Byron Bay” waren. Zot zalig ;)!

Het hoogtepunt voor ons in ‘Port Maquarie’ was het “koala hospital”. Het enige in zijn soort en zeker de moeite waard! Een leuke tip is om s’ochtens naar het ‘koala hospital’ te gaan, want dan zijn er nog geen toeristen en kan je vlot een praatje slaan met de vrijwilligers die veel te vertellen hebben.
De koala’s die er zaten waren vooral het slachtoffer van verkeersongevallen (zoals 1tje doe maar 1 achterpoot meer had) en zieken. De meest voorkomende ziekte bij koala’s is Chlamydia, die hen zelfs blind kan maken. Omdat we dit zo een goed project vonden, besloten Katrien en ik een bijdrage te leveren in de vorm van het adopteren van een koala :D! Na deze leuke uitstap ging het verder richting de “Waterfall Way” waar we massa’s regenwoud en watervallen voor de boeg hebben!

Posted by katrienenben 15:43 Archived in Australia Comments (0)

The Blue Mountains

Dinsdag 19/03 - Woensdag 20/03

Na een erg nuttige ochtend (boodschappen, douchen, tanken,...) trokken we vandaag richting de “Blue Mountains” waar we een korte stop maakten in het bergdorpje ‘Katoomba’. Een erg verouderd, maar gezellig dorpje met leuke vintagewinkels en gezellige koffiebars. De eerste nacht sliepen we op een gratis kampeerplaats in het regenwoud die we bereikten na een lange, kronkelige weg te rijden.

Het hoogtepunt van de ‘Blue Mountains’ zijn de ‘Tree Sisters’, 3 rotspunten die hoog uitsteken boven een adembenemende vallei. Er zijn verschillende legendes die de ronde gaan over de 3 zuster en één ervan gaat als volgt:

“Lang geleden leefden er 3 aboriginal zusters in de vallei van de Blue Mountains. Hun vader Tyawan, was een erg machtige medicijnman en droeg altijd een magisch been met zich mee.
Op een dag werden de 3 zusters aangevallen door een dier die gevreesd werd door allen. Ze werden in het nauw gedreven op een rotscliff en konden geen kant meer uit. Hun vader zag dit gebeuren en veranderden hun in steen zodat het dier hen niets kon maken. De vader veranderde zichzelf in een heilige vogel en jaagde het dier weg, maar onderweg liet hij zijn magisch been vallen, waardoor hij zijn dochters niet meer kon veranderen.”

Leuke verhalen om eens te horen, maar rond de 3 zusters is er ook een heel leuke wandeling dat we konden doen. Aan de 3 zusters begint er een afdaling van 820 trappen (‘the giant stairway’) en gaat via de vallei richting ‘Katoomba Falls’ waar je uitkomt in een tropisch regenwoud. Hierna kan je kiezen om te voet terug omhoog te klimmen, maar je kan ook de UBERtoerist zijn en via de ‘skyway’ terug naar boven gaan.
Na de Blue Mountains reden we richting ‘Woy Woy’ en ‘Ettaling’ waar we na heel lang zoeken eindelijk een gratis slaapplek vonden. Heel mooi gelegen langst het water met overal bootjes zover we konden kijken.

Posted by katrienenben 15:10 Archived in Australia Comments (0)

Sydney

Vrijdag 15/03 - dinsdag 19/03

Na een broodnodige douche trokken we dan eindelijk Sydney binnen! Hier kijken we al even naar uit! Vanuit het caravanpark is het +/- 20min wandelen naar de metro die rechtstreeks naar het centrum gaat. Op de trein (44$ voor een multi - weekpas) besloten we een “Free tour” te doen die je in 3 uur langs alle hoogtepunten van Sydney brengt. Het leuke is dat je op het einde van de tour zelf geeft wat je wil aan de gids.
Tot onze grote verbazing bleek er een Belgisch meisje in de groep te zijn: Hariette uit Antwerpen. Zij was hier met een Belgische kerel en we besloten de zondag (op St. Patricks day) af te spreken. Dat maakt ons totaal aantal Belgen op 2!

Katrien en ik zijn nog steeds in de running voor onze weddenschap met Lore. We hadden elk gewed over hoeveel Belgen we tijdens onze reis door Australië zouden ontmoeten: Lore (2), Katrien (4) en Ben (6). De winnaar wordt getrakteerd op een lekker etentje gekookt door de 2 verliezers :)!

De free tour was echt interessant en we zagen meteen al enkele hoogtepunten zoals: ‘Sydney Harbour’ (met brug en opera gebouw), het ‘Rum Hospital’, ‘Hyde park’, ‘The Queen Victoria Building’ en ‘The Rocks’, het oudste deel van de stad. En het klaarde ook helemaal op (het regende een beetje deze ochtend), zodat we de harbour op zijn best zagen: in volle zon met blauwe lucht! We kwamen ook enkele leuke weetjes te weten zoals het feit dat ‘Town Hall’ gebouwd werd op een oud kerkhof, dat er in de jaren ’70 een aanslag gepleegd was op het Hilton hotel en dat de Sydney harbour bridge pas in 1988 volledig werd afbetaald terwijl die in 1932 gebouwd is!
Na de wandeling besloten we naar Chinatown te gaan en aten we een Korean BBQ in een klein gezellig restaurantje!

Dag 2 in Sydney begon met een flinke stapel was die gedaan moest worden! Na 2 ladingen in de wasmachine trokken we weer het centrum in, en deze keer gingen we naar een buitenwijk van Sydney, ‘Paddington’.
Lore en Katrien hadden nl. gelezen dat er hier op zaterdag vaak een markt doorging en daar wouden ze graag eens een kijkje nemen. Na wat zoeken vonden we het en het was wel een bezoekje waard!
Van hieruit namen we de bus tot de harbour waar we besloten de ferry te nemen richting naar een gezellig kustdorpje, “Manly” op +/- 30min varen. En dankzij het goede weer werd het nog een erg geslaagde namiddag. Na wat wandelen langs de dijk en naar de surfers gekeken te hebben, maakten we er nog een geslaagde avond van met een fles wijn en wat Fish & Chips waarbij we een ongelofelijk uitzicht hadden op de ons omringende oceaan. Tot nu toe bevalt Sydney ons wel, misschien zelfs een beetje te veel ;)!

Tot Ben’s grote vrees stond er WEER een marktje op het programma, deze keer in de buitenwijk “Glebe”. En geslaagd werd het met enkele hele goede koopjes ;)! Na al dat geshop trokken we terug richting het centrum met de ferry, waarbij we een heel mooi uitzicht hadden over de harbour. In de namiddag stonden de ‘Botanical Gardens’ op het programma waar we een welverdiend dutje deden en genoten van een ander zicht op het Sydney Opera House.
Vandaag is het trouwens ook St. Patricks day en hier in Sydney wonen er heel veel Ierse afstammelingen, zodat het hier een echt feestje was. We besloten even een kijkje te nemen bij de festiviteiten maar deze stopten al tegen 18u (Australiërs beginnen meestal al heel vroeg te feesten). Na deze korte stop wandelden we verder naar “Kings Cross”, DE backpackers buurt van Sydney! Overal zie je backpackers, bars, hostels en goedkope restaurantjes. Na wat rondgewandeld te hebben aten we er de beste pizza ooit, waarna we de metro terug namen. Alweer een geslaagde dag in Sydney ;)!

Op onze laatste dag in Sydney besloten we even op te splitsen, waarbij Lore “Surrey Hills” bezocht en wij het centrum wat verder gingen verkennen. Tegen de middag namen we allemaal samen de trein richting “Bondi Beach”, DE hippe & surf/beach plek van Sydney. Na wat gebeacht te hebben keerden we terug met de bus en sloten we de avond af in “Darling Harbour” waar we genoten van een decadente en lekkere 3-gangen menu met wijn voor maar 30$!
Na de maaltijd werd het tijd om ons te ontspannen en dat deden we door een filmpje te kijken op s’werelds GROOTSTE IMAX! We gingen namelijk naar Oz, the great and powerfull (3D), een heel unieke ervaring waar we iedere seconde van genoten!

Posted by katrienenben 21:11 Archived in Australia Comments (0)

Canberra

Donderdag 14/03

Heel frisjes deze ochtend, dus besloten we ons ontbijt uit te stellen tot we naar warmere oorden reden. Net voordat we Canberra binnen reden parkeerden we ons langs de kant van de weg en hadden we ons opgewarmd met pannenkoeken en warme chocolademelk. We besloten om ons hier ook even te wassen, want het was nodig!

Canberra is de hoofdstad van Australië sinds 1913 (bestaat dit jaar exact 100 jaar) en is toen ook gebouwd, omdat Sydney en Melbourne het maar niet eens werden wat de hoofdstad ging worden. Leuk weetje: Hoewel Canberra de hoofdstad is heeft deze “maar 356 000 inwoners t.o.v. Sydney met 3 641 000 inwoners :)!

De eerste stop die we maakten was het “Australian War Memorial”: een gigantisch museum over de geschiedenis van het Australische leger. Australië heeft al in heel veel landen gevochten, dat kan je ze wel aangeven! Nadien bezochten we het “Parliament House”: een echt architecturale kunstwerk met op de top een vlag zo groot al een dubbeldekker bus! We gingen er ook kijken naar een zitting van de senaat waar we de eerste minister van Australië, Julia Gillard aan het werk zagen. Heel leuk om eens mee te maken.

Canberra is een heel propere en veilige stad met heel veel musea en gedenktekens, maar het miste in onze ogen een beetje een ziel, het is een karakterloze stad. Zeker als je deze vergelijkt met Sydney en Melbourne! 1 Dag was meer als voldoende.

Posted by katrienenben 20:36 Archived in Australia Comments (0)

(Entries 11 - 15 of 85) « Page 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 .. »