Lake Tekapo, Lake Pukaki & Mt. Cook

Dinsdag 09/04 - Vrijdag 12/04

Via het leuke plattelandsdorpje “Geraldine” reden we richting de “Southern Alps” waar we Aoraki/Mt. Cook National Park wouden verkennen. Op onze weg lag het uitzonderlijk mooie en heldere “Lake Tekapo”!
De opvallende blauwe kleur van het water wordt veroorzaakt door ‘rotsmeel’, fijngemalen deeltjes die door de gletsjers aan de kop van het meer worden aangevoerd en in het smeltwater blijven zweven. Aan de oever van dit prachtige meer staat de ‘Church of the Good Shepherd’ die in 1935 uit natuursteen en eikenhout gebouwd werd.
Op de top van het nabijgelegen Mt. John heeft de universiteit van Canterbury een observatorium neergezet waar je een schitterend uitzicht hebt over het blauwe meer en het stadje ‘Lake Tekapo’.
Die avond sliepen we op een gratis kampplaats bij het nabijgelegen Lake Alexandrina zo’n 10km van Lake Tekapo waar het die nacht afkoelde tot onder nul! BRRRR..... :)!!!

De volgende ochtend waren we blij met een warme chocomelk en kregen we het advies van 2 Australiërs om bij ‘Lake Pukaki’ te gaan kamperen. Zij vertelden namelijk dat er een gratis kampplaats was bij het meer en dat je er een fenomenaal uitzicht had op Mt. Cook en de Nieuw-Zeelandse Alpen!
Eénmaal opgewarmd vertrokken we richting Lake Pukaki waar we het geluk hadden dat het een mooie dag werd, want op heldere dagen spiegelt de Mt. Cook zich in het water. Na enkele kilometers over ‘gravelroad’ te rijden vonden we een afgelegen plekje vlak aan het meer waar Ben zich waagde aan een plonsje in het ijskoude water! Het meer wordt namelijk gevoed door de rivier de ‘Tasman’, die van de ‘Tasman Glacier’ stroomt.
Die avond genoten we van een ondergaande zon over de Nieuw-Zeelandse Alpen, waarbij we prachtige foto’s trokken van Mt. Cook en het Lake Pukaki! :)

Het Aoraki/Mt. Cook National Park is genoemd naar Aoraki/Mt. Cook, die met 3754m de hoogste berg van Nieuw-Zeeland is. Het gebied werd in 1953 uitgeroepen tot nationaal park en telt 19 pieken van meer dan 3000m hoog!
De Aoraki/Mt. Cook is heilig voor de Ngai Tahu-stam van het zuideiland en de Maorilegende wil dat de berg en de toppen eromheen werden gevormd toen een jongen, genaamd Aoraki, en zijn 3 broers uit de hemel afdaalden om Papatuanuku (Moeder Aarde) te bezoeken in een kano. De kano kapseisde en toen de jongens naar de achterzijde van de boot gingen, veranderden ze in steen.

Onze eerste dag in het park werd meteen ook een koude en natte dag, waarbij we een mooie wandeling maakten via de “Hooker Valley Track”. Een 3u durende tocht waarbij we 3 hangbruggen passeerden en uiteindelijk uitkwamen bij de ‘Hooker Glacier’. Hier zijn we niet al te lang gebleven, want het was extreem winderig en de regen sloeg ons om de oren.
Dag 2 was er eentje om ‘U’ tegen te zeggen! We stonden op met een stralende hemel, waarbij de toppen van de Alpen mooi zichtbaar waren en dus maakten we onszelf gereed om erop uit te trekken. We kregen het advies van de ranger om naar ‘Kea Point’ te wandelen, omdat we van daaruit een schitterend zicht hadden op Mt. Cook!
Na de benen opgewarmd te hebben begon het zware werk.... 1810 treden omhoog via Sealy Tarns Track! 2 uur afzien, maar het zicht was de moeite waard!
Op weg naar beneden leerden we ook 2 Belgen kennen, Frederik en Sophie waar we een leuke babbel mee hadden en later nog eens mee afspraken.
Als afsluiter bezochten we ook de “Tasman Glacier”, de grootste gletsjer van Nieuw-Zeeland die 29km lang en 1,6km breed is.
Die avond sliepen we op een gratis kampeerplaats in Omarama van het DOC (Department Of Conservation), een overheidsinstelling die zich bezig houdt met natuur en milieu.

Posted by katrienenben 18:17 Archived in New Zealand

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.