Zuid - Australië (SA)

Adelaide, Barossa valley, Limestone Coast en Mt. Gambier

Zaterdag 16/02/2013 - Donderdag 21/02/2013

Pfieuw, eindelijk na 3 dagen rijden hebben we de Nullabor overgetoken en is de eerste slaapplaats in ‘Kimba’. Een echt ‘boerengat’ waar we een gezellig praatje hadden met een oud ventje en waar de hoofdattractie een reuzen papegaai was.
Aangezien we nog steeds autoproblemen hadden besloten we snel door te rijden en na een korte stop in Port Augusta reden we door naar “Adelaide”.

Adelaide is de hoofdstad van de droogste staat van het droogste continent. Het is gelegen aan de rivier ‘Murray’, waardoor het is uitgegroeid tot een kosmopolitisch centrum van deze vruchtbare regio. Het is een stijlvolle stad met veel groene zones dat veel te bieden heeft op vlak van cultuur.

Eens aangekomen in de voorsteden van Adelaide kreeg de auto het heel lastig en tot ons goed geluk lag er op de hoofdweg een garagist ‘Bob’s mechanics’ dat werd uitgebaat door een bende Afghanen. Ze hadden de auto in minder als een uur gemaakt (tijdelijk, maar daar kwamen we later pas achter...). Super content en voor maar 50$ kwijt te zijn zochten we een slaapplek aan het beachfront van Adelaide, “Semaphore”. Niet zomaar een slaapplek, maar in een “Discovery Holiday Parks” waar we 10$ personeelskorting kregen :D! Zalig!
Tot Lore’s en Katriens grote afkeer, bleken ze identiek dezelfde douchegordijnen te hebben als in Onslow!!!!

De volgende dag werden we zo goed als uit onze auto gebakken en besloten we rechtstreeks het zwembad in te duiken, zalig! Momenteel is het in Adelaide echt smelten geblazen, met temperaturen tot 40 °C. We besloten om Adelaide’s centrum te verkennen en kozen dan ook voor enkele gratis musea waar het lekker koel is met de airco :)!
Eerste museum was het ‘South Australia museum’ dat ging over Australië’s natuur, de zeeën en een hele mooie, uitgebreide tentoonstelling over aboriginal & Maori kunst. Hierna ging het verder langst de universiteitsgebouwen van Adelaide naar het ‘Migration museum’. Hier ging het over de migratie van de hele wereld en een erg uitgebreide tentoonstelling over de migratie van de Engelsen en Ieren naar Australië in de 19de en 20ste eeuw.
Nadat we de nodige cultuur hadden opgesnoven namen we een kijken bij het ‘Fringe Festival’, het bekende festival dat in februari - maart doorgaat in Adelaide en draait rond muziek en kunst. Heel gezellige en alternatieve sfeer, maar tegen het einde van de namiddag waren we zo goed als gesmolten en gingen we dan ook terug naar de camping voor een zalige, verfrissende duik in het zwembad.

Adelaide had ons erg aangenaam verrast, een mooie stad, niet te druk, met veel mooie historische gebouwen, culturele activiteiten en parken om de nodige verkoeling in te vinden. Zeker een aanrader om eens te bezoeken!

Na een blitsbezoek aan Adelaide stond er een uitje gepland voor Katrien. Als hevige fan van de Australische dramareeks “McLeod’s daughters” gingen we een kijkje nemen in Barossa Valley waar de serie is opgenomen geweest. In het kleine stadje ‘Freeling’, een klein uurtje rijden ten Noorden van Adelaide brachten we een bezoek aan het huis, de pub, Gungellon hotel en de truckstop. Katrien in de wolken en met hopen foto’s, reden we na het bezoek aan Freeling verder naar een gratis kampeerplaats in “Narrung”. Een klein plaatsje zo’n 3 uur rijden ten zuiden van Barossa Valley. Narrung is gelegen aan het ‘Lake Alexandrina’ waar we al meteen een heel ander klimaat kregen. Heel veel wind en regendreigingen. Hierdoor gingen we al vroeg slapen en maakten we ons klaar om South Australia’s Limestone Coast te verkennen.
Leuk weetje: om in Narrung te geraken moesten we een gratis overzetboot nemen over het meer, gestuurd door een ranger die 24/24 en 7 op 7 actief is.

Na een woelige nacht staat het “Coorong National Park” op het programma, gekend om zijn vele vogels en de pelikaanbroedplek in ‘Policemans Point’.
Tijdens het rijden doorheen het National Park hadden we allemaal een België-achtig gevoel: regenachtig weer en polders. Daarom besloten we dan ook, na een korte lunch stop in ‘Salt Creek’, om door te rijden naar “Kingston S.E.” waar we voor een allereerste keer echt letterlijk op het strand kampeerden! Unieke ervaring voor ons allemaal.

Via de ‘Limestone Coast’ bereikten we “Mount Gambier”, een stadje bekend voor zijn 2 kratermeren die van november tot maart kobaltblauw kleuren. Na Adelaide is Mount Gambier de 2de grootste stad in SA en daar maakten we uitgebreid gebruik van het gratis internet in de bibliotheek. Daarnaast bezochten we er ook een gratis wildlife park gelegen in de vallei naast 1 van de meren waar we enkele coole dieren zagen zoals kangoeroe’s, een soort egel, grappige vogeltjes die ons volgde EN ONZE ALLEREERDTE KOALA!!!!!!
Een heel geslaagde dag, zoals jullie zich wel kunnen voorstellen :D!
Die avond hebben we op 18km ten zuiden van Mt. Gambier geslapen op een heel rustige locatie bij Mt. Schank. Zeer mooie plaats maar jammer van het grijze weer.

Posted by katrienenben 19:06 Archived in Australia

Email this entryFacebookStumbleUponRedditDel.icio.usIloho

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.